Het gros van de webwinkeliers in Nederland heeft geen gedetailleerd beeld van betaalkosten. ‘De keus voor betaalmethoden is veelal niet gebaseerd op een grondige kostenanalyse’, aldus Max Geerling van Currence vandaag op het Online Betaal Congres.
Geerling is hoofd productmanagament bij Currence, dat samen met Thuiswinkel.org onderzoek deed naar de kosten in het betaalproces waar webwinkeliers mee worden geconfronteerd. De hypothese was dat webwinkeliers veel te maken hebben met indirecte ofwel verborgen kosten, maar de enquêteresultaten konden dat niet bevestigen.
Grote rol payment service providers
Duidelijk werd namelijk dat webwinkeliers überhaupt niet erg bezig zijn met betaalkosten, waardoor ze eventuele verborgen kosten ook niet als zodanig herkennen. Geerling vandaag: ‘Webwinkeliers laten de keus voor betaalmethodes afhangen van wat andere sites doen en wat de payment service provider (ruim driekwart werkt daarmee, red.) adviseert. Psp’s spelen dus een grote rol en onder webwinkeliers merken we wel behoefte aan meer transparantie over hun tarieven.'
Webwinkeliers zoeken dekking
In de kostenstructuur van de verschillende betaalmethodes op zich verdiepen de meeste webwinkeliers zich niet. Ze willen doorgaans graag drie tot vier methodes aanbieden, blijkt uit het onderzoek, met een brede dekking. Daarbij vinden ze snelle, gegarandeerde betalingen (zonder storneeroptie) en betaling voorafgaand aan levering belangrijker dan de kosten.
Offline versus online
Alleen als contracten met psp’s worden afgesloten of bij de jaarafsluiting zijn betaalkosten even een thema, en dan vooral gevoelsmatig: ‘Dat geldt althans voor de kleinere webwinkels, maar daar zijn er wel het meest van’, aldus Geerling. ‘Hun prioriteit ligt bij de ontwikkeling van hun bedrijf. Al met al lijkt de tarifering van betaalmethodes voor webondernemers minder belangrijk dan voor fysieke winkeliers.’
Een aardige constatering maar ik zie om mij heen alleen maar webwinkeliers die gaan switchen naar een andere provider op het moment dat een contract afloopt, of zelfs daarvoor.
Betaalkosten en vooral vervoerskosten kunnen al snel een belangrijk deel van de marge laten verdwijnen.
@Maarten: uit het onderzoek blijkt juist ook dat webwinkeliers wat betaalkosten betreft vooral kijken naar psp's (als contracten aflopen), niet zozeer naar betaalmethodes op zich.
Currence nam waar dat er behoefte is aan meer transparantie over psp-tarieven. Zelf zal het zo'n 'vergelijkend warenonderzoek' gezien zijn positie niet initiëren, aldus Geerling dinsdag.
Uiteraard zijn alle kosten belangrijk, zeker betaalkosten. Het zou voor de webwinkelier al een stuk overzichtelijker worden als de verschillen tussen de PSP's niet zo groot zijn. Van 99 ct. (Mollie) tot 45 ct. (Sisow). Een verschil van meer dan 100% !! Om over opstartkosten en abonnementskosten maar te zwijgen.
Een pintransactie kost slechts 5 ct. bij de ING bank. Waarom is een iDEAL betaling 10x tot 20x duurder? Ik kan me niets anders voorstellen dan dat de marges zeer winstgevend zijn voor banken en PSP's.
Is dit nu een bevestiging van mijn gevoel wanneer ik zie dat een website iets verkoopt voor 2 euro en ik denk 'hoe kunnen ze daar ooit nog iets op verdienen met betallkosten van 50 cent'?
@Arjan, inderdaad. Ik heb niet aangegeven dat het in de eerste plaats om betaalmethodes gaat. Het gaat om de PSP die de methodes voor een bepaalde prijs aanbied. Verder maak ik uit de samenvatting van het onderzoek op dat betaalkosten even een thema zouden zijn. Misschien dat dit de uitkomst van het onderzoek is gebaseerd op n webwinkels. Ik denk dat wanneer je hier de papa&mama webwinkels van zou afhalen, de populatie van winkels met significante transacties een heel ander beeld geeft. Er zijn namelijk geen verborgen kosten. Het is eenvoudig om PSP's met elkaar te vergelijken. En dan inderdaad is, terecht wat @rob zegt 50 cent voor een transactie voor 2,00 (Of 99 cent voor een product van 15,- met een marge van 30%) te veel.
Gelukkig zijn er inderdaad partijen zoals Sisow die scherp aan de wind zeilen. Mijn stelling is dat wanneer partijen zoals Google of Facebook met concurrerende vormen van betaling komen de tarieven of snel omlaag gaan of bestaande partijen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Goed onderzoek. Laat duidelijk zien dat er een grote behoefte is aan meer inzicht in de toe te passen betaalmethodes en de partijen die daarin actief zijn.
Dat is precies de reden dat we www.overonlinebetalen.nl zijn begonnen. Nu 1 week live. Een site waar je eenvoudig Payment Service Providers en hun tarieven voor iDEAL en creditcards kan vergelijken. Kijk gerust even rond. Hopelijk kan je direct kosten en tijd besparen.
Goed en helder artikel. Wat betreft "webwinkeliers zoeken dekking", dat is naar mijn mening aan het verschuiven. Zo heb ik naar eigen ervaring gemerkt dat automatische incasso, achteraf betalen en paypal steeds populairder worden.
Zelf onderzoek ik al jaren online betaalmethodes. Om die kennis te delen (vooral periodieke betaalsystemen) heb ik met een klein team een informatieve website opgezet: http://www.recurring-payments.com/nl/