Twinkle | Digital Commerce

TNT Express met Docdata in same day delivery

2017-11-11
180101

Webwinkeliers die hun fulfilment hebben uitbesteed aan Docdata, kunnen orders binnenkort op dezelfde dag laten bezorgen bij consumenten. TNT Express maakt op werkdagen same day delivery mogelijk voor bestellingen tot half twee ’s middags.

TNT Express en Docdata kondigden hun samenwerking gisteren aan rond de uitreiking van de Thuiswinkel Awards in Noordwijk. ‘De service zal Nederlandse consumenten vaker doen besluiten om online te bestellen, in plaats van een winkel te bezoeken’, verwacht managing director Benelux Willem Prinsen van TNT Express. ‘We hebben een naam hoog te houden in tijdvaklevering, ook steeds meer aan consumenten. Sameday Delivery (TNT’s schrijfwijze, red.) is een oplossing die de bestaande leveranciers in dit segment niet bieden.’

Wie straks voor half twee koopt bij een participerende webwinkel, krijgt de producten tussen zes en negen ’s avonds bezorgd. De ontvanger wordt een half uur voor levering gebeld door de pakketchauffeur.

Middagpauze
Volgens Jack Heijkans, managing director van Docdata, is het belangrijk dat de cut off tijd na de middagpauze van de meeste Nederlanders ligt: ‘Tijdens de lunch wordt er vrij veel besteld en dan is het fijn als je producten nog die dag in huis hebt. Denk aan verjaardagscadeautjes, een tv die je graag dezelfde avond wilt installeren of aan dingen die je moet hebben voor je de volgende ochtend op vakantie gaat.’

Klanten binden
Heijkans laat weten dat er veel interesse is voor het product, maar dat er nog geen contracten zijn getekend. ‘Op 1 mei starten we met Sameday Delivery en tot die tijd willen we zakelijke klanten aan ons binden.’ Het fulfilment-bedrijf in Waalwijk verzorgt de orderafhandeling van onder andere Bol.com, de Bijenkorf en Zalando en het gaat investeren in de verwerking van food orders.

19,95 euro
Volgens Heijkans gaan consumenten straks 19,95 exclusief btw betalen voor Sameday Delivery. ‘Of het een succes wordt zal de toekomst leren, de bal ligt bij de consument. Overigens hebben wij geen exclusieve afspraken gemaakt met TNT Express, dus zij kunnen de dienst ook elders onder de aandacht brengen. We hopen dat deze stap in ieder geval weer meer volume in het online kanaal brengt.’

Vaarwater
TNT Express, dat deze maand werd verkocht aan het Amerikaanse UPS, werpt zich op als concurrent van PostNL op de b2c-markt voor pakketbezorging. Tot een klein jaar geleden behoorden beide bedrijven nog tot hetzelfde concern. PostNL nam onlangs juist nog b2b-diensten van Austrian Post over voor de Nederlandse en Belgische markt.