DropGifts begint nog deze week in Nederland. Het platform biedt Facebook-gebruikers de optie om een cadeaubon voor iemand te kiezen, waarvan de waarde kan groeien als vrienden inleggen. De bonnen kunnen offline en online worden verzilverd bij retailers.
Volgens Giancarlo Bonsel, verantwoordelijk voor DropGifts in Nederland, biedt het social gifting platform retailers de kans om cadeaubonnen te verkopen en nieuwe klanten te winnen. Tot de eerste participanten in ons land behoren Zalando, Vliegwinkel.nl en Center Parcs. ‘We koppelen een ruim aanbod, bij partners van naam, aan gemak en een goeie service’, aldus Bonsel tegen Twinkle.
Duit in het zakje
Wie een DropGift wil geven kan via de Facebook-applicatie een cadeaubon kiezen. Die heeft al een zekere waarde, bijvoorbeeld 5 euro, maar dit (veelal gratis) tegoed kan oplopen als andere vrienden van de beoogde ontvanger een duit in het zakje doen. De cadeaubon wordt op de gewenste dag gepost op de wall van de geadresseerde, die kan zien wie er allemaal heeft bijgedragen, maar niet hoeveel per persoon.
Mobiel scannen
De voucher kan vervolgens worden ingewisseld bij participerende retailers, online en offline. Bonsel: ‘Met je smartphone heb je die cadeaubon altijd op zak. Straks kun je die ook laten scannen op veel plaatsen. Overigens hanteren wij de cadeaubonvoorwaarden van onze retailpartners. Wij zijn slechts een intermediair.’
Nieuwe cadeaumarkt
Volgens Bonsel is DropGifts een gouden formule om een nieuwe cadeaumarkt aan te boren. ‘Mensen kunnen elkaar nu eenvoudig cadeaus geven, dankzij het internationale karakter van Facebook ook als de afstand groot is. Bovendien is de kans kleiner dat je vergeet om iemand iets te geven als anderen je op bijvoorbeeld een verjaardag attenderen.’
Rocket Internet
Net als Groupon, Zalando en nieuwkomers als HelloFresh (Twinkle-artikel) en Home24 (meubels) wordt DropGifts ondersteund door Rocket Internet, dat veelbelovende e-commerce bedrijven internationaal op weg helpt. DropGifts werd vorige maand gelanceerd in Duitsland, de UK, Frankrijk en Italië en binnenkort in Zuid-Afrika.
Kantoor in Amsterdam
In ons land begeleidt Camiel de Lange, die eerder bij Facebook werkte, de lancering van DropGifts. Hij staat op de loonlijst bij Rocket Internet, dat een Nederlands kantoor heeft geopend aan het Singel in Amsterdam. Van daaruit werken verschillende start-ups voor onze markt, waaronder HelloFresh.
Erg leuk dat we nu al genoemd worden; we zijn aan het aftellen tot de lancering.
Team DropGifts.nl heeft er erg veel zin in; we houden jullie op de hoogte!
Echt een geweldig leuk idee. Mijn vraag is alleen, waarom ik zoveel gegevens via Facebook moet afstaan. Dat is voor mij een drempel om me aan te melden bij Dropgifts.
Vooral deze 2 vind ik vrij vervelend om te moeten accepteren:
Is dit echt nodig om bij te kunnen?
Inderdaad zeer goed bedacht concept, warvoor hulde!
Ben ook bang dat er meer mensen tegen die gegevens afstaan via Facebook aanhikken...
Dank voor jullie positieve reacties en de waardevolle feedback!
Wij begrijpen jullie punt volledig en DropGifts heeft inderdaad niet alle informatie daadwerkelijk nodig om mensen elkaar cadeaus te laten geven.
Daarom werken wij op dit moment aan een update waardoor men gefaseerd toegang kan verlenen aan de Facebook gegevens.
Deze verbetering zal over twee weken geimplementeerd worden.
We houden jullie op de hoogte en mochten jullie meer vragen en opmerkingen hebben horen we die graag.
Nogmaals dank!