Twinkle | Digital Commerce

Bobshop.nl, ANWB en Princess achter eerste WebWindow 4me

2017-11-08
181101
  • 2:03

4me opent aanstaande zaterdag zijn eerste WebWindow in thuisstad Breda. Het bedrijf biedt voorbijgangers de optie mobiele aankopen te doen door QR-codes te scannen bij etalages. 4me maakte al afspraken om WebWindows op dertig locaties te installeren.

Behalve Bobshop.nl, ANWB en Princess haakten ook Veronica Magazine, SBS6, webwinkel X-originals en een handvol Bredase ondernemers aan op het initiatief van Hans Nouwens (rechts op de foto) en Geert-Jan van Nunen.

Branding en sales
Het gaat de adverteerders in eerste instantie om branding, erkent Nouwens aan Twinkle: ‘De etalages trekken de aandacht. De QR-code heeft wel wat tractie gewonnen, maar is nog geen gemeengoed. Al snel zullen de sales belangrijker worden. Steeds meer Nederlanders hebben een QR-codescanner en steeds meer van die mensen weten hoe ons concept werkt als er straks meer WebWindows zijn. We bieden een fantastisch mooie tijdelijke oplossing voor leegstaande winkellocaties.’

Platte initiatieven
WE Fashion maakte eind vorig jaar bekend etalageruiten te zullen behangen met zogenoemde ShopJackets van vinyl, in samenwerking met XXessMe. Nouwens over het verschil met de etalageverkoop van zijn bedrijf: ‘4me huurt tot tweeënhalve meter winkelruimte achter de gevel, dan kun je veel meer doen aan presentatie dan fotografie alleen. We zien wel meer platte initiatieven, maar wij plakken die ruiten niet zomaar dicht.’

Betaalvoorkeuren
Een ander punt van onderscheid is volgens Nouwens dat smartphone-bezitters met elke barcodescanner terecht komen in de winkelomgeving van 4me. ‘Wij werken niet met een eigen mobiele app die je per se moet hebben.’ In de webomgeving van 4me kunnen gebruikers betaalvoorkeuren (iDeal, creditcard, eenmalige overboeking, PayPal binnenkort) aangeven, waarbij ze de keus hebben persoonlijke informatie te bewaren voor toekomstige gevallen.

Onderstaande video toont hoe de WebWindow van 4me werkt:

Whitelabel
4me exploiteert de WebWindows onder de eigen vlag ('Scan, Shop & Go') wanneer er meerdere adverteerders op één locatie zijn, zoals in Breda. Maar het bedrijf kan de interactieve etalages ook aanbieden in een whitelabel-constructie. De start-up profileert zich als one stop shop voor mobiele campagnes, met veel aandacht voor mobiel betalen.

QRID en MyOrder
Nouwens geeft te kennen dat 4me druk bezig is om mobiel betalen via QR-codes breder uit te rollen, bijvoorbeeld via magazines en billboards. Daarin is zijn bedrijf niet uniek.; afgelopen zomer kwam QRID met een mobiele betaaloplossing voor fysieke winkeliers en verkopers op afstand. Op het Online Betaal Congres maakte Rabobank een week geleden bekend met een QR-codescanner te komen voor zijn bestel- en betaalapplicatie Myorder.