4me opent aanstaande zaterdag zijn eerste WebWindow in thuisstad Breda. Het bedrijf biedt voorbijgangers de optie mobiele aankopen te doen door QR-codes te scannen bij etalages. 4me maakte al afspraken om WebWindows op dertig locaties te installeren.
Behalve Bobshop.nl, ANWB en Princess haakten ook Veronica Magazine, SBS6, webwinkel X-originals en een handvol Bredase ondernemers aan op het initiatief van Hans Nouwens (rechts op de foto) en Geert-Jan van Nunen.
Branding en sales
Het gaat de adverteerders in eerste instantie om branding, erkent Nouwens aan Twinkle: ‘De etalages trekken de aandacht. De QR-code heeft wel wat tractie gewonnen, maar is nog geen gemeengoed. Al snel zullen de sales belangrijker worden. Steeds meer Nederlanders hebben een QR-codescanner en steeds meer van die mensen weten hoe ons concept werkt als er straks meer WebWindows zijn. We bieden een fantastisch mooie tijdelijke oplossing voor leegstaande winkellocaties.’
Platte initiatieven
WE Fashion maakte eind vorig jaar bekend etalageruiten te zullen behangen met zogenoemde ShopJackets van vinyl, in samenwerking met XXessMe. Nouwens over het verschil met de etalageverkoop van zijn bedrijf: ‘4me huurt tot tweeënhalve meter winkelruimte achter de gevel, dan kun je veel meer doen aan presentatie dan fotografie alleen. We zien wel meer platte initiatieven, maar wij plakken die ruiten niet zomaar dicht.’
Betaalvoorkeuren
Een ander punt van onderscheid is volgens Nouwens dat smartphone-bezitters met elke barcodescanner terecht komen in de winkelomgeving van 4me. ‘Wij werken niet met een eigen mobiele app die je per se moet hebben.’ In de webomgeving van 4me kunnen gebruikers betaalvoorkeuren (iDeal, creditcard, eenmalige overboeking, PayPal binnenkort) aangeven, waarbij ze de keus hebben persoonlijke informatie te bewaren voor toekomstige gevallen.
Onderstaande video toont hoe de WebWindow van 4me werkt:
Whitelabel
4me exploiteert de WebWindows onder de eigen vlag ('Scan, Shop & Go') wanneer er meerdere adverteerders op één locatie zijn, zoals in Breda. Maar het bedrijf kan de interactieve etalages ook aanbieden in een whitelabel-constructie. De start-up profileert zich als one stop shop voor mobiele campagnes, met veel aandacht voor mobiel betalen.
QRID en MyOrder
Nouwens geeft te kennen dat 4me druk bezig is om mobiel betalen via QR-codes breder uit te rollen, bijvoorbeeld via magazines en billboards. Daarin is zijn bedrijf niet uniek.; afgelopen zomer kwam QRID met een mobiele betaaloplossing voor fysieke winkeliers en verkopers op afstand. Op het Online Betaal Congres maakte Rabobank een week geleden bekend met een QR-codescanner te komen voor zijn bestel- en betaalapplicatie Myorder.
Gisteren een kijkje gaan nemen. Leuk initiatief, maar uitwerking kan beter:
- in shopping center, dus na sluitingstijd niet meer bereikbaar (terwijl windowshopping toch 24/7 mogelijk zou kunnen zijn...)
- WiFi voorziening ontbreekt, die trage 3g werkt voor geen meter...
- Etalage inrichting: lijkt wel een afstudeerproject
De Tesco methode lijkt me beter, een volledig gamma producten net zoals ze in de winkelrekken in een fysieke winkel liggen, en op een plaats met veel voorbijgangers
Beste Joris,
Je was er snel bij! Kom morgen nog eens langs, nu het af is, tijdens de opening om 13.00 u.
Alleen de sluitingstijd van het centrum is niet gewijzigd. Een centrum zoals De Barones heeft weer andere voordelen in dit jaargetijde. Andere locaties komen eraan.
Met groet, Hans
Schitterend initiatief. Logisch dat er hier en daar noch wat aan geschaafd moet worden, zoals het ontbreken van Free Wifi op de locatie. Dat is een slippertje mag ik veronderstellen.
Breda staat weer op de QR Code kaart met deze qr shop. Wat je er ook van denkt, alles beter dan trieste lege panden in de winkelstraat.
Beste Frans,
Natuurlijk is er een gratis hotspot :). Deze is bij de opening afgelopen zaterdag geactiveerd.
Waar vind ik het bedrijf of de site 4me?