Beslist.nl test momenteel ‘Bestellen via Beslist.nl’, de service die vorige zomer werd aangekondigd. De investeringen in de virtuele winkelassistent ShopCaddy zijn gestaakt. ‘Die had onvoldoende meerwaarde’, aldus Carla Vaandrager van de vergelijkingssite.
Bestelkado.nl (voorbeeld), Voor-thuis.nl en Gadgethouse.nl zijn de eerste drie webwinkels die producten direct laten afrekenen op Beslist.nl. De vergelijker houdt een deel van het verkoopbedrag over aan commissie (cost per sale), waar Beslist.nl tot op heden alleen verdiende aan kliks naar adverteerders (cpc).
Kat uit de boom
Het winkelmandje werd begin juli van vorig jaar aangekondigd, maar concurrent Vergelijk.nl was Beslist.nl voor met de introductie ervan. Vaandrager geeft te kennen dat webwinkeliers niet in de rij stonden om als eerste orders aan te nemen via Beslist.nl: ‘Ze kijken de kat uit de boom, hebben we gemerkt.’
Tientallen orders
Beslist.nl zal de komende bèta testperiode gebruiken om de kinderziektes uit de bestelfunctionaliteit te halen. ‘De testwinkels ontvingen in de eerste anderhalve week enkele tientallen orders. We blijven het proces continu evalueren. We hopen dat alles tegen de zomer zo soepel werkt dat we het breed kunnen aanbieden’, aldus marketing & communicatiemanager Vaandrager.
Shopcaddy
Beslist.nl stopt met investeringen in Shopcaddy, de online shopassistent die afgelopen najaar werd gepresenteerd. Vaandrager daarover: ‘De kosten van onderhoud wogen niet op tegen het gebruik en de overige resultaten. Daarom hebben we hem uitgezet, wat niet wil zeggen dat we hem later niet van stal kunnen halen. Mensen die ShopCaddy hadden geïnstalleerd, een paar honderd in totaal, kunnen gebruik blijven maken van de functionaliteit, waarbij ze worden gewezen op aanbod van anderen als ze shoppen bij een van de aangesloten shops. Wij kunnen de ShopCaddy niet de-installeren op hun computers, maar zullen er geen onderhoud meer op plegen.’
Thuiswinkel Award
Beslist.nl, dat vorig jaar de deuren openzette voor gratis opname, kan morgenavond een Thuiswinkel Award voor beste vergelijkingssite in de wacht slepen. Ook Zoover dingt mee naar deze publieksprijs.
Beslist kan beter het CPC model schrappen waarin de webshop voor elke klik moet betalen in plaats van een unieke klik per bezoeker. Nu klikt 1 bezoeker al snel op 3 tot 8 verschillende producten = 3 tot 8 keer betalen!!!
Ook klagen veel webwinkels over torenhoge klikfacturen van Beslist door opname bij onbekende webpartners die je niet uit kan zetten...
Als iedereen beslist.nl nu gewoon op gratis zet, zijn we klaar. Prijzen per klik per bezoeker rezen bij ons ook de pan uit.
Bedankt voor de tip, ik heb beslist meteen op gratis gezet. Klikprijzen kunnen totaal niet uit en aantal kliks komen niet overeen met analytics...