Twinkle | Digital Commerce

Reclame Code Commissie: Groupon misleidt ondernemers

2017-05-27
180101
  • 1:33

Volgens de Reclame Code Commissie maakt Groupon op een misleidende manier reclame om ondernemers voor zich te winnen. SRM, dat de zaak voorlegde, roept MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland nu op om schadevergoeding te eisen.

Max Kohnstamm, programmamanager van opleidingsinstituut SRM, stelde Groupon eerder een ultimatum op 8 november. Hij dreigde een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie als Groupon niet voor vier uur die middag aanpassingen zou doorvoeren op zijn website. De marketingveteraan beschouwt Groupon als 'een virtueel Paard van Troje'. Hij refereert aan het gelijknamige onderzoek (pdf) van The Choice, dat Twinkle in november in de openbaarheid bracht.

Samenstelling en koopmotieven
Groupon maakt(e) volgens SRM misleidende reclame omdat het strooit met onderzoeksgegevens die niet in Nederland zijn verzameld. De samenstelling en de koopmotieven van Nederlandse Groupon-gebruikers zouden sterk afwijken van de gegevens die de kortingssite communiceert. De Reclame Code Commissie gaf SRM deze week gelijk. Ze oordeelt (pdf) dat de reclame van Groupon misleidend is en ‘daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC’. De Reclame Code Commissie ‘beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.’

Oproep aan MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland
Volgens Kohnstamm kunnen adverteerders vanwege wanprestatie 50 procent van het bedrag aan verstrekte vouchers van Groupon terugvorderen. Omdat terugvordering via de rechtbank individuele ondernemers onevenredig veel tijd en geld zou kosten, roept hij MKB Nederland en Koninklijke Horeca Nederland op om namens ondernemers naar de rechter te stappen en schadevergoeding te eisen.

ANVR haalde ook al gelijk tegen Groupon
Precies een week geleden haalde de ANVR al haar gelijk bij de Reclame Code Commissie over de werving van Groupon. De kortingssite mag van de commissie geen bodemprijzen meer communiceren voor tickets die uiteindelijk een stuk duurder blijken te zijn.

Bronnen: NuZakelijk, Adformatie


Gerelateerde artikelen: