Volgens analisten van IDG heeft Tesco afgelopen jaar voor 2,74 miljard pond aan levensmiddelen verkocht online. Daarmee tekent de supermarktketen voor bijna de helft van alle Britse online bestedingen aan boodschappen. Tesco’s first-mover advantage betaalt zich uit.
Tesco zelf denkt zijn webinkomsten uit food de komende vijf jaar te kunnen verdubbelen, aldus e-commerce verantwoordelijke Ken Towle tegen vakblad Retail Week. Uitgaande van de IDG-cijfers zou dat neerkomen op een omzet van 5,5 miljard pond, ofwel zo’n 6,5 miljard euro.
Meer kopers
Volgens Towle doet ongeveer 20 procent van de Britten wel eens boodschappen online, samen goed voor tussen de 3 en 4 procent van alle levensmiddelenbestedingen in de UK. Hij verwacht enerzijds dat steeds meer Britten boodschappen zullen doen online en anderzijds dat Tesco zijn marktaandeel van tegen de 50 procent kan behouden. Tesco zou profiteren van de ervaring die het reeds opdeed met online boodschappen en van innovaties als click & collect.
Adsa, Sainsbury’s, Morrisons, Marks & Spencer
Anders dan in Nederland verkopen de drie grootste Britse supermarktketens Tesco, Asda en Sainsbury’s al jaren een groot assortiment aan boodschappen online. Morrisons, de vierde supermarktketen in de UK, liet volgens analisten honderden miljoenen ponden aan omzet liggen door het gebrek aan een online verkoopkanaal. Dat komt er in de loop van volgend jaar wel. Verwacht wordt dat ook Marks & Spencer zich zal mengen in de Britse levensmiddelenstrijd online.
Albert Heijn, DekaMarkt, Boni, Spar, Em-Té en Plus
In ons land verkoopt alleen Albert Heijn op serieuze schaal online, al bezorgt de nummer 3 uit de Twinkle100 producten zeker niet in heel Nederland. Met de opening van afhaalpunten, later dit jaar, komt daar vermoedelijk verandering in. Op kleinere schaal startten DekaMart en Boni kort na elkaar initiatieven voor online boodschappen. Ook Spar en recenter Em-Té hebben aangekondigd met centrale webwinkels te komen. Op Pluswebwinkel.nl zijn 62 online verkopende Plus-ondernemers verzameld, die zelf zorg dragen voor de bezorging van producten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online boodschappen al miljardenbusiness voor Tesco
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.