Twinkle | Digital Commerce

Miele slijt stofzuigers en espressomachines op Bol.com

2017-05-27
180101

Miele is de eerste fabrikant die direct verkoopt in de Plaza van Bol.com. De nummer 2 uit de Twinkle100 is begin dit jaar een online agent van Miele geworden, zoals onder andere Megapool.nl en Bobshop.nl dat ook zijn. Deze webwinkels verkopen ook via Bol.com Plaza.

Miele is met 22 stofzuigers en 3 espressoapparaten vertegenwoordigd op Bol.com. Wie een apparaat bestelt, krijgt het door Miele zelf bezorgd. ‘U koopt dus via Bol.com rechtreeks bij Miele Nederland. Ook na levering kunt u rekenen op de originele Miele Fabrieksgarantie en service die bij dit topmerk hoort’, informeert Bol.com.

‘Niet uit op landjepik’
Miele opende in 2009 een nieuwe webwinkel voor consumenten, maar daarin worden alleen accessoires, toebehoren en reinigings- en onderhoudsproducten verkocht. ‘We zijn niet uit op landjepik’, zei advertising & pr manager Robert Bakker destijds in Twinkle (interview). ‘Wij zullen nooit apparaten rechtstreeks aan de consument verkopen.’

Online agents
In plaats daarvan sloot Miele binnen een selectief distributiemodel contracten met online agents, die producten direct mogen verkopen uit het magazijn van de fabrikant. Bol.com is nu zo’n agent, maar diens Plaza-partners Megapool.nl en Bobshop.nl zijn dat al langer. Zij bieden de stofzuigers en espressomachines van Miele niet aan op Bol.com.

Bol.com Plaza
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat Bol.com zijn platform openstelde voor verkoop door andere webwinkeliers. Launching partners waren Megapool.nl, Informatique, Internetshop.nl en Bobshop.nl. Managing director Daniel Ropers zei destijds dat het voor Bol.com ‘geen doel op zich’ was om in rap tempo partners toe te voegen. Hij sprak wel de verwachting uit dat Bol.com de nieuwe service in de loop van 2011 nog ‘significant’ kon uitbreiden.

Poorten verder open
Ropers zei begin vorig jaar verder dat webwinkeliers zich in de toekomst zelf zouden kunnen aanbieden als partner van Bol.com, min of meer zoals verkopers van tweedehands artikelen dat doen. Ook zouden de poorten worden geopend voor webwinkeliers die geen consumentenelektronica verkopen. Volgens Ropers zou de opname van nieuwe partners zelfs kunnen leiden tot de toevoeging van nieuwe productcategorieën. Daarvan kwam het allemaal nog niet.
 
No cure no pay
Eind september stond de teller van Plaza op 10 partners, vertelde Bol.com’s Remco van Zanten op de Thuiswinkel Update. In sommige (sub)productcategorieën zouden ze al tekenen voor 20 procent van de omzet van Bol.com. Van Zanten noemde Bol.com Plaza een ‘online marketing kanaal op no cure no pay basis’. Toch loopt het nog altijd niet storm: inclusief Miele hebben zich nu 16 partners aangesloten bij Plaza.