Twinkle | Digital Commerce

‘Groupon en Marktplaats domineren online koopjesmarkt’

2017-05-27
300202
  • 1:04

Groupon sleet afgelopen jaar voor meer dan 115 miljoen euro aan kortingscoupons, constateert Media Intelligence Lab. Marktplaats Aanbieding volgt op afstand: ‘De nummers een en twee hebben ongeveer 90 procent van de markt in handen’, aldus Sewdath Ritoe van het bureau.

Ritoe doet zijn uitspraak tegen Emerce, dat inzage kreeg in een rapport van Media Intelligence Lab over couponsites in Nederland. Volgens Ritoe is GroupDeal, van de Telegraaf Media Group, de derde speler op de markt. LivingSocial, dat zijn Nederlandse kantoor zou willen sluiten, en Wegener’s SweetDeal verdelen met een aantal andere partijen de kruimels.

10 keer zoveel tijd
Uit onderzoek van comScore bleek dat Nederlanders afgelopen zomer 10 keer zoveel tijd doorbrachten op couponsites als de zomer ervoor. Toen werd al duidelijk dat Groupon een groot deel van de bezoekers over de vloer krijgt:



Moeite
Het eventuele vertrek van LivingSocial uit Nederland staat niet op zichzelf. Dagaanbiedingensites, die als paddenstoelen uit de lucht schoten de afgelopen paar jaar, hebben vaak moeite om het hoofd boven water te houden. Vooral in Azië vielen ze in het afgelopen halfjaar massaal om.