Twinkle | Digital Commerce

‘Animo Valentijnsdag vrijwel onveranderd’

2017-05-27
300178
  • 1:18

Detailhandel Nederland verwacht dat Valentijnsdag voor een meeromzet van 68 miljoen euro zal zorgen. De extra inkomsten van de ruim 110.000 aangesloten winkeliers, waarvan er veel een webwinkel hebben, zijn vergelijkbaar met die van twee jaar geleden.

In 2010, toen Detailhandel Nederland voor het laatst een Valentijnsonderzoek deed, werden de meeropbrengsten geraamd op 65 miljoen euro. ‘Als je rekening houdt met de inflatie kun je concluderen dat het animo ongeveer gelijk is gebleven’, aldus woordvoerster Yvonne Fernhout tegen Twinkle. Detailhandel Nederland baseert de cijfers op prognoses van winkeliers: ‘We bellen met inkoopmanagers’, aldus Fernhout over de onderzoeksaanpak.

Uitbundig versus ingetogen
Volgens Detailhandel Nederland speculeren winkeliers erop dat Valentijnshoppers meer creativiteit en originaliteit in hun presentjes willen stoppen. Aan de andere kant blijven traditionele cadeaus als chocola, fotolijstjes, lingerie en sieraden populair: ‘Wat voor cadeaus er worden gekozen zal sterk afhangen van de aard en de duur van een relatie’, beredeneert Fernhout.

Twinkle100
Valentijnsdag is ook voor veel webwinkeliers het eerste moment in het jaar om thematisch mee uit te pakken. Van de top 10 uit de Twinkle100 besteden Wehkamp.nl, Bol.com en Neckermann.com bijvoorbeeld prominent aandacht aan Valentijn op hun homepages.

Cybertrucs
McAfee, een bekend Amerikaans bedrijf in ict-veiligheid, waarschuwt ondertussen voor de risico’s die webgebruikers lopen rond Valentijnsdag. Ze kunnen worden geconfronteerd met uitnodigingen om online te kopen bij malafide shops en morgen met anonieme, geïnfecteerde e-cards. Het zijn cybertrucs 'die niet alleen je hart, maar ook je bankrekening kunnen breken', schrijft Connexxie.nl.