De Telegraaf Media Group (TMG) wil zijn e-commerce omzet de komende jaren vervijfvoudigen, van ongeveer 10 miljoen euro in 2011 tot 50 miljoen euro in 2016. Behalve groei uit eigen shops en mogelijke acquisities moet de groei komen uit webwinkels voor het mkb.
Dat blijkt uit een recente presentatie van de groeistrategie van het concern, waar vaktitel MediaFacts al aan refereerde in een special over e-commerce in krantenland.
Groei in e-commerce
In onderstaande tabel uit de presentatie is te zien dat TMG op online gebied veel groei verwacht van e-commerce. Het mediaconcern, de nummer 75 in de Twinkle100, ziet voor zichzelf een marktaandeel van minimaal 5 procent weggelegd:
Shop-in-shops
Verderop in het visiedocument noemt TMG het uitbreiden van de webshop en het creëren van shop-in-shops concreet als één van de 5 initiatieven die voor online groei moeten zorgen.
Uit onderstaande slide blijkt dat TMG de huidige e-commerce activiteiten op zijn krantensites ook wil uitsmeren over themaplatformen van het uitgeefbedrijf, zoals Jaap.nl, Nobiles en de Reiskrant. Verder wil TMG het eigen productassortiment verbreden én een ‘winkelstraat faciliteren voor partners’, die hun webverkoop bij TMG kunnen onderbrengen, al dan niet onder de vlag van één van zijn merken.
Kant-en-klare webshops
TMG maakt verderop kenbaar dat een centrale back-end wordt gebruikt, waar alle sites en 'partnershops' aan genoopt kunnen worden. Het concern wijst specifiek op het faciliteren van kant-en-klare webshops voor mkb’ers, die hun producten binnen een week kunnen slijten aan circa 5 miljoen Nederlanders.
Presentatie downloaden
U kunt TMG's presentatie over de strategie voor de komende jaren downloaden via onderstaande link (pdf):
Maarre... Die hele omzetgroei is toch een product van onrendabele / krimpende overnames?
Ik bedoel: De kansen liggen er, maar het enige dat je hoort en ziet zijn plannen, ideeën en visies. Concreet krimpt de boel alleen maar.. Neem nou: Dichtbij.nl, tonnen in gepompt en geeindigd in een soort van 'lokaal' krantje (als je de breichten nog kan vinden tussen alle advertenties).. Gelukkig zitten er achter al die concepten effectieve sales teams en een oorlogskas van 300 miljoen. Met 300 miljoen moet die 50 miljoen idd te halen zijn. ;)
@Jochem Vroom: TMG heeft inderdaad 300 miljoen euro gereserveerd voor acquisities, maar die euro's worden ook gebruikt voor groei in classifieds, display en 'aangrenzende groeisegmenten'.
Hoe dan ook is TMG voornemens om een grotere stempel te gaan drukken op de Nederlandse e-commerce markt, waarbij 'partnershops' voor nieuwe inkomsten moeten zorgen. Hoeveel die extra in het laatje moeten brengen specificeert het uitgeefconcern niet.
Als TMG dan maar niet vergeet dat print de basis is waarop alles moet drijven. Naarmate steeds minder mensen die krant lezen, wordt dit beoogde kaartenhuis zwakker. Dus investeren in goede vorige eeuwse journalistiek lijkt mij prioritiet, want als kwaliteit niet meer telt kan elke uitgever wel met zo'n plan komen, wat voor blaadje je ook uitgeeft. Hoed u voor namaak, lever kwaliteit.
Wie wil er nog een (extra) website op andemans platform?
Volgens mij is dit al vaker en eerder geprobeerd door o.a. Gouden Gids, Telemedia etc. Ik heb nog geen succes gezien .......