Twinkle | Digital Commerce

Telegraaf Media Groep gaat webshops bouwen voor het mkb

2017-05-27
180101
  • 1:32

De Telegraaf Media Group (TMG) wil zijn e-commerce omzet de komende jaren vervijfvoudigen, van ongeveer 10 miljoen euro in 2011 tot 50 miljoen euro in 2016. Behalve groei uit eigen shops en mogelijke acquisities moet de groei komen uit webwinkels voor het mkb.
   
Dat blijkt uit een recente presentatie van de groeistrategie van het concern, waar vaktitel MediaFacts al aan refereerde in een special over e-commerce in krantenland.

Groei in e-commerce
In onderstaande tabel uit de presentatie is te zien dat TMG op online gebied veel groei verwacht van e-commerce. Het mediaconcern, de nummer 75 in de Twinkle100, ziet voor zichzelf een marktaandeel van minimaal 5 procent weggelegd:



Shop-in-shops
Verderop in het visiedocument noemt TMG het uitbreiden van de webshop en het creëren van shop-in-shops concreet als één van de 5 initiatieven die voor online groei moeten zorgen.

Uit onderstaande slide blijkt dat TMG de huidige e-commerce activiteiten op zijn krantensites ook wil uitsmeren over themaplatformen van het uitgeefbedrijf, zoals Jaap.nl, Nobiles en de Reiskrant. Verder wil TMG het eigen productassortiment verbreden én een ‘winkelstraat faciliteren voor partners’, die hun webverkoop bij TMG kunnen onderbrengen, al dan niet onder de vlag van één van zijn merken.



Kant-en-klare webshops
TMG maakt verderop kenbaar dat een centrale back-end wordt gebruikt, waar alle sites en 'partnershops' aan genoopt kunnen worden. Het concern wijst specifiek op het faciliteren van kant-en-klare webshops voor mkb’ers, die hun producten binnen een week kunnen slijten aan circa 5 miljoen Nederlanders.



Presentatie downloaden
U kunt TMG's presentatie over de strategie voor de komende jaren downloaden via onderstaande link (pdf):


Size: 7.9M bytes Modified: 2 June 2016, 13:46