Selexyz heeft een nieuwe financier gevonden die zijn toekomst voorlopig veilig kan stellen. De boekhandelsketen spreekt in een verklaring over een strategische partner, wat erop duidt dat de anonieme investeerder zelf ook actief is in de boekenbranche.
Selexyz, eigenaar van vijftien fysieke boekwinkels en webwinkel Selexyz.nl, hoopt de onderhandelingen met de financier de komende weken af te kunnen ronden.
33 miljoen euro webomzet
Selexyz verkeert al langere tijd in financiële problemen, waarbij vaak wordt gewezen op het achterblijvende marktaandeel online. Met een omzet van 33 miljoen euro in 2010, 8 procent meer dan het jaar ervoor, bezet het bedrijf de 28e plek in de Twinkle100.
Fame, Sissy Boy, Cadeaubox en Lego
Selexyz kondigde de afgelopen maanden verschillende reorganisatierondes aan. Begin december besloot de keten zijn assortiment uit te breiden met onder meer huisraad, speelgoed en muziek, waardoor Fame, Sissy Boy, Cadeaubox en Lego een plek kregen in de winkels. Online worden producten van die merken niet aangeboden.
‘The winner takes it all’
Drie directeuren van Selexyz hebben sinds een paar jaar een meerderheidsbelang in het bedrijf. Daarvoor, in 2009, trok investeerder NPM Capital zich terug om aandeelhouder te worden (44 procent) van Bol.com. ‘The winner takes it all in e-commerce’, was de motivatie die NPM-directeur Jan Willem Baud daar destijds voor gaf.
Zou dat toch Bol.com zijn die hierachter zit?
@Alexander: interessante gedachte, maar het zou betekenen dat NPM Capital via de zijdeur weer instapt.
Suggestie lijkt mij redelijk, gezien de noodzaak tot integratie van on- en offline ook bij Bol.com en de opgedane ervaring met de ontwikkeling van World Brand Center bij de interim directie.
Kan heel goed een strategische partner uit 'andere' detailhandel zijn, bijv. een partij die met zijn producten goed in de boekhandel er bij kan komen te liggen. Hoeft dus zeker geen andere boekenpartij te zijn.
@arjan NPM weet dan dus wel wat ze in huis halen en gezien de assortiments uitbreiding van Selexyz (cd's, Lego, cadeaux, etc.) geen hele gekke gedachte toch. En daarnaast de steeds grotere drang van online partijen om ook offline aanwezig te zijn. Zit Bol.com direct op mooie plekken in het hele land. Ben benieuwd.
Zou het kunnen zijn dat Bijenkorf (overgenomen door Sefridges) hierin een rol speelt?
Escalada ? (ex fredhopper mannen)
http://arbeidsmarkt.com/detail/nieuws/55514/investeringsmaatschappij-escalada-wil-bedrijf-kopen-en-webshop-geven/
Interessant materiaal Taco. WPG Uitgevers wordt overigens ook als mogelijke financier genoemd.