Twinkle | Digital Commerce

Expedia mikt specifieker op Nederlandse vakantieganger

2017-05-27
180101
  • 2:40

Expedia, een groot online reisbureau, gaat Nederlandse vakantiegangers specifieker bedienen. De lokale focus past in de strategie van het Amerikaanse bedrijf, dat in ons land ook verkoopt via ruim vierhonderd fysieke reisbureaus.

Verschillende vertegenwoordigers van Expedia kwamen vanmiddag voor de pers bijeen op de Dutch Tourism Expo in de Jaarbeurs, waar morgen officieel de Vakantiebeurs begint.

Meer dan prijzen en palmbomen
Isabelle Pinson vertelde dat Expedia, afgelopen jaar goed voor circa 9 miljard euro aan boekingen, streeft naar meer betrokkenheid bij de klant. De nieuwe managing director van Expedia in Nederland, België en Frankrijk zei letterlijk dat het om meer moet gaan dan ‘prijzen en palmbomen’ in de communicatie. Behalve tijdens het proces van plannen en boeken wil Expedia verbinding houden tijdens de hele customer journey, door het gebruik van nieuwe kanalen en de inzet van reviews, YouTube, Facebook et cetera.

Expedia in Nederland
Voor ons land zijn de afgelopen maanden dedicated mobiele applicaties (iPhone, iPad, Android) en een eigen YouTube-kanaal ontwikkeld en ook is een Facebook-account aangemaakt. René Nieuwmans, senior product manager op Expedia’s 'Trading Desk' in de Benelux en Frankrijk, vertelde dat het aanbod op Expedia.nl beter zal worden afgestemd op de specifieke wensen van de Nederlandse vakantieganger. ‘Denk aan extra domestic bestemmingen, dus vakanties in Nederland en bijvoorbeeld de Ardennen en delen van Duitsland. Verder zullen we meer aandacht gaan besteden aan typisch Nederlandse bestemmingen verder weg, zoals de Antillen of Indonesië. Ook gaan we meer doen met de kennis dat Nederlanders houden van actieve vakanties, dat ze meer dan andere vakantiegangers houden van appartementen en bungalows en dat ze relatief vaak gebruik maken van een fly & drive.’

Met een omzet van 54,7 miljoen euro in 2010 bezet Expedia de 18e plaats in de Travel Top 30, onderdeel van de Twinkle100. De lokale focus moet, net als de opgevoerde marketinginspanningen, Expedia.nl populairder maken bij de Nederlandse vakantieganger. 

Ook offline verkoop
Op dit moment gaat Expedia.nl stap voor stap over naar het nieuwe, eigen e-commerce platform van de online travel agent (OTA). Het oude deed zo'n 15 jaar dienst. Maar behalve online verkoopt Expedia ook vakanties via offline reisbureaus. Sinds de Nederlandse lancering van het Travel Agent Affiliate Program, in november 2010, maken ruim vierhonderd reisbureaus in ons land gebruik van de optie om Expedia's aanbod aan klanten te slijten. ‘Het eerste jaar is extreem succesvol geweest in Nederland’, constateerde Expedia vandaag.

Elmar Reizen
Expedia’s samenwerking met Elmar Reizen, dat net een nieuwe website heeft gelanceerd, gaat door. Dit kwartaal krijgt de nieuwe functionaliteit van Elmar.nl ook een plek op Expedia.nl, op basis van white labeling. Daarna kan Expedia.nl aan de slag met een API (application programming interface) die Elmar aan het bouwen is: ‘Daarmee kunnen we het aanbod van Elmar, dat relaties heeft met bijna alle Nederlandse touroperators, meer in lijn brengen met de uitstraling van onze site’, legt Nieuwmans uit.

Bedden
Elmar Reizen, de nummer 27 in de Travel Top 30, stelt Expedia.nl onder meer in staat om pakketreizen rond de Middellandse Zee aan te bieden. Nieuwmans daarover tegen Twinkle: ‘Op populaire bestemmingen, neem de Spaanse of Turkse kust, zijn de beschikbare bedden allemaal al verdeeld onder de grote touroperators. Het is voor ons moeilijk om daar een positie te krijgen en het is ook niet direct waar we werk van zullen maken. De samenwerking met Elmar biedt wat dat betreft uitkomst.’


Gerelateerde artikelen: