Volgens Cor Molenaar zal één op de drie huidige fysieke winkels binnen vier jaar de deuren sluiten. De bijzonder hoogleraar eMarketing & DistanceSelling zegt dat de grootschalige winkelopheffing vooral voortkomt uit veranderd koopgedrag van de consument.
Molenaar doet zijn uitspraak op Nu.nl, dat de voorspelling op moment van schrijven prominent uitlicht op zijn homepage. ‘Momenteel staat twee miljoen vierkante meter leeg, dat zal toenemen tot 8 miljoen vierkante meter in 2015’, aldus de hoogleraar. Niet de crisis, maar de opkomst van internet als koop- en oriëntatiekanaal is er de voornaamste oorzaak voor dat winkels leeg komen te staan.
Vicieuze cirkel
Molenaar, die is verbonden aan de Erasmus Universiteit, constateert dat de boven- en de onderkant van de fysieke retailmarkt goed draaien, maar dat de rest van de fysieke winkeliers zich in de gevarenzone bevindt. Ook wijst hij op de vicieuze cirkel die ontstaat, zoals verschillende overheden, Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel ook al deden in het Randstad Koopstromenonderzoek 2011 (pdf). ‘Een halflege winkelstraat heeft iets triests', aldus Molenaar. 'Dan gaat de consument liever naar een andere locatie.’
Drie soorten winkels
Volgens Molenaar zullen op termijn drie soort winkels overblijven, zoals hij ook beschrijft in zijn boek 'Het einde van winkels?': buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad.
Zie ook: ‘Binnensteden zitten klem door opkomst internet’
Meneer Molenaar loopt te hard van stapel, is zelf geen MKBer.
Zelfs Maxis is niet echt geslaagd (Muiden)
Loopt nu beter aangezien er meer soorten winkels op het zelfde adres zijn gevestigd, zoals Lidl en iets met wonen, meubels.
Ik verwacht echt geen woonboulevards voor Food en Kleding. Lelystad - Outlet - moet veel reclame maken om de mensen te trekken. Ben er 1x geweest, kom er niet meer.
Dus mijn inziens is de heer Molenaar te voorbarig met zijn uitspraken. Maar goed, slecht nieuws verkoopt beter ( zijn boek ) dan goed nieuws
Toch wel een interessante visie van Professor Cor. Kijk ook eens naar dat koopstromenonderzoek. Juist inwoners van grote steden kopen relatief veel op internet. En dat terwijl het winkelaanbod in die steden juist het grootst is!
ik denk dat het redelijk los loopt al zul je zien dat de samenstelling van de winkelstraat zal veranderen. hoeveel videotheken zijn er nog over in oude opstelling met alleen verhuur van videos/dvd. hoeveel postkantoren zijn er nog want bij ons zitten ze allemaal bij een supermarkt in en de business balies gaan nu vanuit kantoor supply winkels. zolang de huren hoog blijven zullen de grote ketens de winkelstraten domineren omdat ze met hun voordelen dit nog kunnen betalen. een normale mkber kan dit bijna niet betalen en een starter al helemaal niet. zojuis is er een artikel geplaatst over een drankwebwinkel die nu een vergunning probleem heeft en dus niet meer kan handelen met vergunning vanaf een industrie terein. als we niet vanuit huis mogen werken zie fietshandel die niet vanuit huis mocht werken en ook niet vanuit een industrie terein. wat mogen we dan nog wel. een beperkt aantal industrie tereinen laten dit toe en vanuit een winkel een webwinkel runnen kan dus niet. mijn kosten zouden met 600% stijgen voor alleen al de huur.
Wel grappig dat Twinkle voor dit bericht een afbeelding van Vriese Music Palace gebruikt. Deze muziekwinkel gaat namelijk helemaal niet sluiten omdat de verkoop terug zou lopen. De verkoop gaat juist goed, maar de eigenaar heeft besloten om te stoppen vanwege serieuze gezondheidsproblemen.
@JZ: dat is ongelukkig, excuus. De afbeelding is vervangen.
Als je de zaken uitvergroot, roept dat meestal heftige reacties op. Ongeacht het feit of Cor Molenaar in detail gelijk krijgt, is het belangrijker om de trend waar te nemen. Het is zeer waarschijnlijk dat de verregaande ontwikkeling van e-commerce een effect heeft op fysieke winkels. De dure meterprijzen zullen voor een groot deel van de winkels vanwege een margedruk en weglekkende omzet naar het internet, niet meer opgebracht kunnen worden. Winkels die geen toegevoegde waarde kunnen bieden met advies, beleving en een uniek product, krijgen het zowiezo moeilijk. Het gevolg is in ieder geval een toenemende leegstand (een uitdaging voor stadsplanners, projectontwikkelaars en vastgoedbeheerders).
Aan de andere kant zullen er meer internetwinkels gaan verdwijnen dan fysieke winkels. De economische impact hiervan zal echter een stuk minder zijn, aangezien het merendeel van de internetwinkels nauwelijks het hobbystadium ontstijgt.
Cor Molenaar is positief over de boetiek, de buurtsuper en de grote winkel buiten de stad. Over de laatste kunnen we het denk ik snel eens zijn, maar of de boetiek en de buurtsuper een plaatsje vinden in het winkelstraatbeeld over enkele jaren? Dan zal er heel veel pijn geleden dienen te worden bij de verhuurders van de panden.
@Marc, wat je schrijft klopt helemaal.
Nu is het zo dat we er steeds vanuit gaan dat de meterprijs/winkel huur niet zal veranderen. Ik denk dat bij veel projectontwikkelaars er erg veel aan gelegen is om winkels bezet te krijgen. Veelal zijn dat winkels met woningen erboven. De opbrengst van die woninggen hebben vaak het gebouw betaald. Het verhuren van de winkels is de spreekwoordelijke kers op de appelmoes. Ik ben van mening dat de meter prijs zal zakken waardoor het voor veel ondernemers interessant blijft om een winkel te beginnen/houden. Het een gaat gewoon niet zonder de ander.
Tja Sander,
de trend is nog steeds richting online winkelen, en dat blijft echt nog jaren !
Goed dat er nog professoren zijn met wijze uitspraken !
1. De online beleving, online profdukt-info, het online prijzen vergelijken, en de bezorging van online aankopen kunnen nog veel beter.
2. Mobiel internet zal de komende jaren verder groeien.
3. De online prijzen kunnen nog lager ....
4. Ook de economische crisis geeft een extra push richting online winkelen.
5. Je moet in een fysieke winkel wel heel veel omzet maken om de vaak hoge pandhuur te kunnen opbrengen.
6. En met wachten in een fysieke winkel op een fysieke klant gaat je omzet echt niet omhoog.
Allemaal signalen die wijzen op online winkelen.
Conclusie
Dus wees verstandig, en investeer vooral in online verkopen.
@Wooow, heerlijk om te zien dat we zo anders kunnen denken over deze zaken.
1, ben ik mee eens.
2, al vraag ik mij af wat dat de omzet ten goede komt. Het gros van de Nederlandse consument heeft nu al de beschikking over internet.
3,betwijfel ik, door toename van meer en meer webwinkels zal je meer moeten investeren/kosten moeten maken om zichtbaar te zijn. En dan is dit nog maar 1 onderdeel.
4,betwijfel ik, de consument zal meer gaan letten waar en hoe ze de euro uit gaat geven. Willen waar voor hun geld en in een stenen winkel zie je gelijk wat je ervoor krijgt. Kans om een kat in de zak te kopen is veel kleiner
5, Tegenwoordig kan je met een beetje onderhandelen best lage huurprijzen bedingen voor goede locaties
6, Bij een webwinkel komen ze ook niet vanzelf binnen
Mijn conclusie, alleen bricks nee. Alleen clicks, nee. Maar een goed samenspel
Wat een onzin! mensen willen weer die fysieke beleving. iedereen praat internet hier internet daar. de meeste internet winkels vallen binnen het jaar weer om.
Online prijzen kunnen helemaal niet omlaag. iedereen denkt dat webwinkels geen kosten met zich mee brengt ik zal 1 ding zeggen de kosten liggen soms wel hoger dan fysieke winkels. verzendkosten blijven stijgen en nu de nieuwe wet voor retouren er is wens ik veel webwinkels succes!
alleen webwinkels bestaan NIET!
praat eens over crosschannel! waat daar nog behaald kan worden