Twinkle | Digital Commerce

Cor Molenaar: ‘Een op drie winkels eind 2015 dicht’

2017-11-08
180101
  • 1:13

Volgens Cor Molenaar zal één op de drie huidige fysieke winkels binnen vier jaar de deuren sluiten. De bijzonder hoogleraar eMarketing & DistanceSelling zegt dat de grootschalige winkelopheffing vooral voortkomt uit veranderd koopgedrag van de consument.

Molenaar doet zijn uitspraak op Nu.nl, dat de voorspelling op moment van schrijven prominent uitlicht op zijn homepage. ‘Momenteel staat twee miljoen vierkante meter leeg, dat zal toenemen tot 8 miljoen vierkante meter in 2015’, aldus de hoogleraar. Niet de crisis, maar de opkomst van internet als koop- en oriëntatiekanaal is er de voornaamste oorzaak voor dat winkels leeg komen te staan.

Vicieuze cirkel
Molenaar, die is verbonden aan de Erasmus Universiteit, constateert dat de boven- en de onderkant van de fysieke retailmarkt goed draaien, maar dat de rest van de fysieke winkeliers zich in de gevarenzone bevindt. Ook wijst hij op de vicieuze cirkel die ontstaat, zoals verschillende overheden, Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel ook al deden in het Randstad Koopstromenonderzoek 2011 (pdf). ‘Een halflege winkelstraat heeft iets triests', aldus Molenaar. 'Dan gaat de consument liever naar een andere locatie.’

Drie soorten winkels
Volgens Molenaar zullen op termijn drie soort winkels overblijven, zoals hij ook beschrijft in zijn boek 'Het einde van winkels?': buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad.
 
Zie ook: ‘Binnensteden zitten klem door opkomst internet’