De e-commerce bestedingen in Groot-Brittannië zijn afgelopen jaar met 16 procent gegroeid. Dat is minder dan de 18 procent in 2010, maar wel meer dan de verwachte Nederlandse groei van 10 procent. Voor dit jaar wordt een groei van 12 procent verwacht in de UK.
De cijfers komen van de Britse Interactive Media in Retail Group (IMRG), een club waarin veel online retailers zich verzamelen en waaraan zij data doorgeven.
1.333 pond per persoon
De totale bestedingen in 2011 kwamen uit op 68,2 miljard pond, waarme de UK de grootste Europese e-commerce markt is. Volgens IMRG vindt 17 procent van alle retailbestedingen inmiddels plaats op internet. De gemiddelde Brit spendeerde 1.333 pond online, een bedrag dat nergens anders ter wereld zo hoog ligt.
Pakjes en banen
Online retailers zorgden er afgelopen jaar voor dat meer dan een miljard pakjes werden verzonden. Halverwege dit jaar hielden ze samen ongeveer 730.000 Britten aan het werk, een aantal dat in 2015 is verdubbeld volgens IMRG.
Thuiswinkel Markt Monitor
In ons land wordt de Thuiswinkel Markt Monitor als leidraad genomen voor de ontwikkeling van online consumentenbestedingen. Die wordt altijd pas medio maart gepresenteerd. Opdrachtgever Thuiswinkel.org communiceerde in de media onlangs nog een indicatief groeipercentage van 10 procent.
Fantastische cijfers waar het een beetje van gaat duizelen. Mooi vooruitzicht voor de andere landen van europa! Maar hoe moet ik dit omzetcijfer en groeipercentage rijmen met het omzetcijfer dat aan Groot Brittannië wordt toegeschreven op pagina 21 van de Twinkl100 van dit jaar? Daar wordt gesproken van 59,42 miljard. Dat was weliswaar een prognose voor 2011, maar wijkt nogal af van de realisatie zoals hierboven gepresenteerd.
Jeroen.
@Jeroen: andere bron. De prognose in de Twinkle100 komt van Kelkoo, dat zijn cijfers krijgt van het Centre for Retail Research (zie ook prognoses van kerstomzetten in verschillende landen).
CRR kwam overigens uit op 50 miljard pond (bron) aan Britse online bestedingen in 2011, wat dan wel weer overeenkomt met de prognose in euro's.
Het voordeel van Kelkoo / CRR is dat ze op basis van dezelfde criteria meten in verschillende landen, wat verklaart waarom deze bron in de Twinkle100 is gebruikt.