Twinkle | Digital Commerce

GroupDeal koopt PocketDeals

2017-05-27
180101
  • 1:17

GroupDeal, een groepskortingssite van eigen bodem, heeft PocketDeals overgenomen. De overnameprooi lanceerde deze zomer een applicatie voor locatiegebaseerde mobiele kortingsbonnen. De app werd een kleine dertigduizend keer gedownload.

GroupDeal werd begin vorig jaar opgezet als een concurrent voor Groupon. Later meldden onder meer SweetDeal, Marktplaats Aanbieding, LivingSocial, NL Voordeel en zeer recent Friendstix zich met een soortgelijk concept. De Telegraaf Media Group nam een jaar geleden een belang van 40 procent in GroupDeal.

Selfservice
PocketDeals biedt een selfservice systeem aan winkeliers en horecaondernemers voor locatiegebaseerde mobile couponing. Ze kunnen hun eigen kortingsacties aanbieden en managen. PocketDeals concurreert onder meer met Scoupy, dat in de meeste grote Nederlandse steden actief is.

PocketDeals timmerde de afgelopen maanden vooral in Groningen aan de weg, maar de start-up ziet nu mogelijkheden voor landelijke dekking. Oprichtster Karen Raats, die bij GroupDeal verantwoordelijk wordt voor mobile commerce: ‘Met het bestaande bereik van GroupDeal en het grote adverteerdersnetwerk van medeaandeelhouder Telegraaf kan PocketDeals in korte tijd enerzijds het aantal downloads flink verhogen en anderzijds een groot aantal landelijke en lokale adverteerders aantrekken.’

Proposities
GroupDeal maakt niet bekend hoeveel geld het betaalt voor PocketDeals. Algemeen directeur Paul Montagne zegt winkeliers en horecazaken door de overname verschillende proposities te kunnen bieden: ‘Bedrijven hebben, afhankelijk van de omstandigheden, nou eenmaal verschillende behoeften. Als een bedrijf in korte tijd veel traffic naar zijn winkel wil hebben dan kan het beter een GroupDeal doen. Maar als bedrijven een promotiecampagne willen doen voor langere tijd dan kunnen zij beter bij PocketDeals terecht.’