Twinkle | Digital Commerce

D-reizen ziet toekomst in abonnementen

2017-05-27
180101
  • 1:37

D-reizen begint vandaag met de promotie van zijn Flexpakket, dat gister bij de pers werd geïntroduceerd. ‘Je kunt het ook een abonnement noemen, of de eerste stap in het optuigen daarvan’, zegt algemeen directeur Steven van Nieuwenhuijzen tegen Twinkle.

Vanaf vandaag kunnen klanten van D-reizen voor 25 euro een Flexpakket afsluiten. Dat ontslaat hen van de verplichting om een reis aan te betalen. Uiterlijk zes weken voor vertrek moet de klant het hele bedrag hebben voldaan. ‘In de meeste gevallen is het vakantiegeld dan al binnen’, aldus Van Nieuwenhuijzen.

Bosbranden en krabbenkwalen
Een ander voordeel van het pakket is dat klanten een boekingen kunnen annuleren als geen sprake is van overlijden of ernstige ziekte en geen aanspraak kan worden gedaan op het Calamiteitenfonds. Daar moet dan wel een objectiveerbare reden voor zijn, aldus Van Nieuwenhuijzen: ‘Denk aan manifestaties of aan bosbranden of krabbenkwalen, ook al is dat op 100 kilometer van de bestemming. Een krantenknipsel is bij wijze van spreken genoeg om dat aan te tonen.’

Hele jaar geen boekingskosten
De genoemde voordelen gelden voor een heel jaar en klanten met een Flexpakket hoeven verder geen boekingskosten te betalen. ‘Zo hopen we klanten vaker voor een boeking bij ons te interesseren’, aldus Van Nieuwenhuijzen. Tegen een meerprijs kunnen klanten van D-reizen bij het Flexpakket overigens valet parking bij Schiphol afkopen voor een jaar.

Actie en loyaliteit
Van Nieuwenhuijzen ziet overeenkomsten met initiatieven van Amazon en Hema, die met Prime en de Lekker weg club abonnementen inzetten om klantloyaliteit te kweken: ‘Daar schuurt het zeker tegenaan. De lancering van het Flexpakket heeft een nogal actiematig karakter, maar het is ook te zien als eerste stap in het optuigen van verschillende abonnementen, een loyaliteitsmotief dus. We bekijken nadrukkelijk opties om op basis van opgedane ervaringen services toe te voegen, denk bijvoorbeeld aan toegang tot een lounge op Schiphol of aan kortingen op hotelkamers.'