Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn wil webwinkelcentrum worden

2017-11-08
360191
  • 1:51

Albert Heijn moet een online marktplaats voor tal van productcategorieën worden. Als het aan Ahold ligt zijn straks ook huishoudelijke artikelen, kleding, boeken en entertainmentproducten ‘gewoon online bij Albert Heijn’.

De plannen staan in strategische documenten die Ahold kort geleden presenteerde. Een van de zes groeipijlers van het concern is verbreding van het assortiment, in een presentatie geconcretiseerd tot de marktplaats-ambitie: ‘We are working on the online marketplace opportunity’, aldus Ahold (slide 146).

Online only, non-food
In zijn belangrijkste markten Nederland en de Verenigde Staten wil Ahold productcategorieën toevoegen aan zijn e-commerce operatie. Het supermarktconcern, behalve van Albert Heijn ook eigenaar van Gall & Gall en Etos, visualiseert dat voor Nederland als volgt:



Twinkle100
Albert Heijn is met Ah.nl de nummer 3 in de Twinkle100, na RFS Holland Holding (o.a. Wehkamp.nl) en Bol.com. Die bedrijven zouden Albert Heijn kunnen helpen aan (delen van) het non-food assortiment dat de keten graag wil verkopen. Ahold wordt niet voor niets genoemd als mogelijke koper van RFS. 

Acquisities niet uitgesloten
Jochem van de Laarschot, hoofdverantwoordelijk voor de communicatie bij Ahold, bevestigt de marktplaatsambities van het supermarktconcern. Hij vertelt dat acquisities niet worden uitgesloten om er invulling aan te geven: ‘Maar het kan ook zijn dat we het zelf gaan opzetten, of samenwerking zoeken met andere partijen. Alle opties staan dus open, concreter kan ik het op dit moment helaas niet maken.’

Afhaalpunten
Eerder schreef Twinkle over Ahold’s ambitie om groei te realiseren met afhaalpunten voor online bestelde boodschappen. De gewenste uitbreiding in non-food zou wel eens hand in hand kunnen gaan met de Nederlandse introductie van het ‘derde kanaal’ (naast boodschappen doen in de winkel of weborders thuis laten bezorgen), zoals Van de Laarschot click & collect eerder noemde.

Exclusiviteitsrecht
Franchisenemers van Albert Heijn beginnen zich inmiddels zorgen te maken over de internetplannen van het Zaanse supermarktconcern, aldus De Telegraaf gister. Met de e-commerce activiteiten dreigt de keten inbreuk te plegen op hun exclusiviteitsrecht. Het steekt de winkeleigenaren dat ze niet zijn ingelicht over de online groeiplannen van hun franchisegever, die heeft gezegd met de ondernemers in gesprek te gaan.

In het eerste nummer van Twinkle in 2012 leest u meer over de e-commerce plannen van Albert Heijn en de rol van afhaalpunten daarbinnen.