Twinkle | Digital Commerce

WE Fashion wil mobiel verkopen bij lege winkelpanden

2017-11-08
284298
  • 1:26

WE Fashion gaat leegstaande winkelpanden gebruiken als verkooppunt. De ruiten van de etalages worden behangen met zogenoemde ‘ShopJackets’ van vinyl. Passanten kunnen speciale codes scannen met hun mobiele telefoon en kledingaankopen thuis laten bezorgen.

Adformatie schreef in zijn laatste nummer over de plannen van WE Fashion, dat een kleine twee jaar geleden begon met online verkoop. Volgens marketing director Linda de Graaff is het een ludieke manier om het aantal verkooppunten van de kledingketen te vergroten, een manier bovendien die amper serieuze investeringen vergt. Het gaat in eerste instantie om een pilot, benadrukt De Graaff in Adformatie: ‘Het is superlastig om te voorspellen wat precies de toegevoegde waarde is. We wachten de reacties af.’
 
Qx-codes
WE Fashion sloot een samenwerking met het Nederlandse xXessMe, dat van de Britse ontwikkelaars de rechten kreeg om de ShopJacket uit te rollen in continentaal Europa. XXessMe heeft een mobiele applicatie ontwikkeld op basis van qx-codes, een variant op de inmiddels bekende qr-codes. Na het downloaden van deze app voor iPhone of Android en eenmalige registratie kunnen mobiele scanners betalen met een persoonlijke cijfercode, die is gekoppeld aan hun bankrekening of creditcard (meer info). WE Fashion adverteert al met een qx-code in het decembernummer van Linda. Wie de code met een gewone qr-code lezer scant, wordt gewezen op de applicatie van xXessMe.


Shopvertising
Een woordvoerster van WE Fashion laat bij afwezigheid van De Graaff weten dat nog geen etalages zijn gevonden voor de mobiele winkelruitverkoop. Het initiatief van de kledingketen doet denken aan een actie van Otto, dat vanuit lege etalages kortingscodes pushte (bluetooth) naar de mobiele telefoons van passanten. Shopvertising werd dat vorig jaar genoemd.