PostNL biedt webshoppers voortaan een nieuwe manier om bezorgvoorkeuren centraal te beheren: MijnPakket. De gegevens worden automatisch ingeladen bij webwinkeliers die PostNL Checkout implementeren. Voor webwinkels die draaien op Mijnwinkel.nl is al een koppeling beschikbaar.
Met de integratie van PostNL Checkout in het bestelproces bieden webwinkeliers online kopers keus in bezorging, aldus het postbedrijf. Uit het persbericht: ‘Kopers kiezen voor een dag, waarbij ook het tijdvak vermeld wordt waarop zij de pakketbezorger mogen verwachten.’ Een tijdvakprognose dus, maar de tijdvakken verschillen in lengte (zie afbeelding). Volgens woordvoerster Else de Kwaadsteniet is de lengte afhankelijk van zowel de regio als de dag in kwestie. 'Uiteraard gaan we kijken of we dit allemaal nog scherper kunnen stellen.'
MijnPakket
PostNL Checkout wordt vandaag officieel gelanceerd. De dienst voor webwinkeliers is nauw verbonden met PostNL MijnPakket, een nieuwe dienst voor consumenten. Zij kunnen eenmalig een profiel aanmaken, waarin hun bezorg- en betaalvoorkeuren worden opgeslagen. Als ze kiezen voor PostNL Checkout bij de aangesloten webwinkels, worden hun persoonlijke voorkeuren automatisch ingevoerd. Via MijnPakket kunnen shoppers inzicht krijgen in alle aankopen die via hun account zijn gedaan.
Mijnwinkel.nl
Volgens PostNL bezorgen de nieuwe diensten webwinkeliers minder vragen, tevredener klanten en meer omzet. Voor verkopers die gebruik maken van de webwinkelsoftware van Mijnwinkel.nl, waar PostNL een pact mee sloot, is reeds een koppeling met PostNL Checkout gerealiseerd. Zij kunnen de service door PostNL laten activeren (eerste voorbeelden).
Hoewel PostNL-woordvoerster Else de Kwaadsteniet bij herhaling zei dat de webshopper behalve een dag ook een tijdvak op zo'n bezorgdag kan kiezen (zie ook berichtgeving AD, opgepikt door RetailNews), kan dat niet met de komst van PostNL Checkout. Hij kan alleen kiezen op welke dag hij een pakket wenst te ontvangen, waarbij hij inzage heeft in de periode waarbinnen de pakketchauffeur langsrijdt (= prognose). Zie ook de afbeelding in het artikel.
Hoe werkt dit achter de schermen?
@Niels: waar doel je precies op?
Hoe weet het systeem welk pakket (dus welke S-code) bij welke klant hoort?
@Niels: goeie vraag, dat kan ik je niet vertellen. Iemand anders?
Uitstekende eerste aanzet tot het verbeteren van dienstverlening, hopelijk komen nu snel ook nog verdere verbetering. Zaken als:
- uur van tevoren SMS dat de chauffeur onderweg is
- pakketje met Google Maps kunnen inzien waar het is en wanneer het komt
- per SMS/mail melding dat het bij de buren is afgeleverd (en wie dan)
- Pak je Gemak verder uitbreiden (bv ook met tankstations?)
- en dit soort zaken ook bij internationale zendingen. Hier valt volgens mij nog een enorme winst te behalen