Twinkle | Digital Commerce

Ahold komt met afhaalpunten voor boodschappen

2017-05-27
194112
  • [nieuws]
  • 1:58

Ahold start begin volgend jaar een proef met afhaalpunten voor online bestelde boodschappen in Europa en de Verenigde Staten. Geholpen door click & collect wil Ahold zijn online retailomzet de komende vijf jaar verdrievoudigen.

Ahold heeft zes strategische pijlers benoemd die moeten leiden tot een groeiversnelling. Ze zijn opgesomd in een bericht dat is te vinden op de site van het concern. CEO Dick Boer stelt daarin: ‘We richten onze retailactiviteiten opnieuw in, zodat we dichter bij de klant kunnen komen en nog meer op de persoon toegesneden winkelgemak kunnen bieden, zowel in onze winkels als online.’

In de persverklaring staat dat Albert Heijn leidende online posities heeft in Nederland en de Verenigde Straten. Uit het bericht: ‘Dat willen we de komende vijf jaar aanzienlijk gaan uitbreiden, leidend tot een verdrievoudiging van de online omzet naar 1,5 miljard euro. Begin 2012 starten we met het testen van afhaalpunten in Europa en de Verenigde Staten. De klant kan dan online bestellen en de boodschappen zelf afhalen.’

Speciaal team voor Europese e-commerce
Ahold maakte vorige week bekend dat een speciaal e-commerce team is samengesteld voor de Europese markt. Roy Perticucci gaat leiding geven aan het team. Op dit moment verkoopt Ahold binnen Europa alleen in Nederland online met de webwinkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Het is waarschijnlijk dat het concern in ons land begint met afhaalpunten, maar zeker is dat niet. Denkbaar is ook dat Ahold in een ander Europees land, waarin het nog niet online verkoopt, van start gaat met click & collect.

Peapod
In de Verenigde Staten is Ahold online actief met pure player Peapod. Niet bekend is hoe het concern daar een begin wil maken met click & collect. De officiële presentatie van de nieuwe strategie vindt vandaag plaats. Pas vanaf de namiddag biedt Ahold antwoord vragen van journalisten.

Bezorgen versus afhalen
ING Equity Research voorspelde onlangs dat Ahold in 2012 800 miljoen euro omzet zal boeken in het online kanaal, tegenover ongeveer een half miljard dit jaar. De bank voorziet over de hele linie een grote rol voor afhaalpunten bij de groei van e-commerce in food: ‘Home delivery is now more likely to remain a niche, whereas we believe click-&-collect represents the future’, aldus ING in een recent rapport. Begin deze maand zei AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh nog tegen Twinkle dat de opening van afhaalpunten niet op de rol stond.