Amazon neemt steeds meer zorgen uit handen van retailers die via zijn platform willen verkopen. Onlangs introduceerde het bedrijf het European Fulfilment Network, wat de opmaat moet worden naar een mondiaal fulfilment platform.
Chris Poad, director merchant services van Amazon UK, vertelde dinsdag over de mondiale aspiraties van zijn werkgever op het congres Internet Retailing 2011 in Londen. Er is nog heel veel werk te doen, gaf Poad te kennen, maar de ambitie om fulfiment ook voor anderen globaal op te pakken is er.
Third party sellers
Amazon heeft het beste tweede kwartaal ooit achter de rug, waarin ruim de helft meer omzet werd geboekt dan vorig jaar. Van de bijna 10 miljard dollar aan inkomsten was 35 procent te danken aan third party sellers, externe verkopers die het platform van Amazon gebruiken om hun waar aan de man te brengen.
Fulfillment by Amazon
Een aantal van deze verkopers gebruikt Amazon niet alleen om een koperspubliek te bereiken, maar ook om de logistieke afwikkeling van orders uit handen te geven: Fulfillment by Amazon (kortweg FBA). Poad wees er gisteren op dat de conversie van derde partijen die gebruik maken van deze dienst 30 tot 300 procent hoger ligt dan die van verkopers die dat niet doen. Dat komt omdat Amazon zelf beschikt over voorraden, sneller kan leveren en bovendien beter kan aangeven wanneer een koper een pakket mag verwachten.
European Fulfilment Network
Amazon breidde zijn logistieke dienstverlening voor Britse retailers al uit naar continentaal Europa, met de lancering van FBA Export. Sinds afgelopen zomer kunnen ook third party sellers op Amazon’s landensites in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hun waar overal in Europa door Amazon laten bezorgen via het European Fulfilment Network. Alleen FBA-partners hebben de mogelijkheid om met één ‘Europe Marketplaces Account’ verkopen in heel Europa te beheren.
‘Meer capaciteit nodig’
Amazon heeft behalve in de UK ook fulfilmentcentra gebouwd in Duitsland en Frankrijk. Het ligt in de rede dat ook in Italië en Spanje, waar nog niet zo lang dedicated Amazon-sites in de lucht zijn, ook van deze centra zullen komen. Poad tegen Twinkle: ‘Ik mag daar officieel niks over zeggen, maar feit is dat we meer capaciteit nodig hebben in Europa.’
Advies over voorraden en prijzen
FBA-partners, externe verkopers die de fulfilment dus overlaten aan Amazon, kunnen hun producten ofwel naar één fultilmentcentrum van Amazon sturen, bijvoorbeeld in de UK, ofwel verdelen over verschillende centra om de internationale levertijden te bekorten. Op termijn, zo geef Poad te kennen, wil Amazon verkopers gaan adviseren bij beslissingen hierover. ‘We kunnen een inschatting maken van de vraag naar producten in de toekomst en voorraden daarop laten afstemmen. Ook op het gebied van pricing zien we voor onszelf een adviesrol weggelegd.’
'The hard stuff'
Uiteindelijk, schetst Poad zijn ideaalplaatje, moet iedereen die iets te verkopen heeft aan kunnen kloppen bij een fulfilmentcentrum van Amazon in zijn regio, van waaruit de webgigant de verdere afhandeling op zich neemt. Poad: ‘Een site vertalen is zo ingewikkeld nog niet voor online retailers. Maar logistiek is the hard stuff. Het is moeilijk om als online retailer op eigen houtje een netwerk neer te zetten als dat van ons.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon bouwt aan mondiaal fulfilment platform
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.