Nederlandse webwinkels hebben in de eerste helft van dit jaar 4,25 miljard euro aan bestellingen verwerkt voor consumenten. Dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar minder dan in de tweede helft van 2010.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, in opdracht van Thuiswinkel.org opgesteld door Blauw Research en GfK Retail & Technology. De groei (ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar) is te danken aan zowel de aanwas van nieuwe webshoppers (plus 5 procent tot 8 miljoen Nederlanders), als aan de extra bestedingen per shopper (plus 4 procent tot 531 euro).
Tweehonderdduizend orders per dag
De gemiddelde besteding per order daalde van 120 naar 116 euro, wat aangeeft dat Nederlanders ook voor kleinere uitgaven de weg naar het web weten te vinden. Het totale aantal bestellingen nam met 13 procent toe, tot 36.550.000 stuks. Dat staat gelijk aan zo’n tweehonderduizend webwinkelorders per dag, alleen van consumenten (b2c).
Producten versus diensten
De online productbestedingen groeiden harder (plus 12 procent) dan de bestedingen aan diensten (plus 8 procent). Reizen is overall weer met afstand de grootste categorie (plus 8 procent tot 1,83 miljard euro), gevolgd door telecom (plus 23 procent tot 540 miljoen euro) en kleding (plus 11 procent tot 300 miljoen euro).
Minder omzet dan voorgaand halfjaar
Hoewel de bestedingen in de eerste helft van dit jaar 10 procent hoger liggen dan in dezelfde periode vorig jaar, hebben webwinkeliers minder omzet geboekt dan het voorgaande halfjaar; de tweede helft van 2010 was goed voor een online consumentenomzet van 4,35 miljoen euro.
9 miljard in beeld
Thuiswinkel.org verwacht dat de bestedingen de komende maanden in hetzelfde tempo zullen blijven groeien, dus met 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Nog altijd dubbelcijferige groei dus, maar wel iets minder dan Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, begin dit jaar voorspelde (12 procent groei). Het is nog niet gezegd dat de grens van 9 miljard euro aan online consumentenbestedingen voor heel 2011 wordt gehaald.
Infographic
De belangrijkste data uit de Thuiswinkel Markt Monitor zijn vervat in een infographic:
U kunt de infographic downloaden via onderstaande link (pdf):
Komt grotendeels overeen met onze eigen bevindingen. Alleen het reissegment zou wat mij betreft eruit gelaten mogen worden, of in elk geval worden opgesplitst.
Reisbureaus maken dan wel deel uit van retail, maar bieden toch een beduidend andere dienst aan en met een hele andere benadering. Bovendien heeft de reissector door de beperkte meerwaarde van fysieke reisbureaus in verhouding een grote online focus en een verreweg hogere gemiddelde besteding waardoor het de statistieken erg vertekend.
Zonder de reissector zou het gemiddeld besteedde bedrag bijvoorbeeld beduidend lager liggen, ik schat zo tussen de 70 en de 80 Euro.
Leuk om te zien! De kracht van het internet blijft groeien.
Er staat een behoorlijke fout in dit stuk. In plaats van 36.550.000 bestellingen totaal (= 200.000 orders per dag), moet er 77.850.000 bestellingen staan.
@Daniek van Geel: het zijn geen cijfers over een heel, maar over een half jaar: de eerste zes maanden van 2011. Som klopt dus wel.