Twinkle | Digital Commerce

Greetz biedt online handgeschreven kaarten aan

2017-05-27
180101
  • 1:40

Greetz maakt zijn wenskaarten nog persoonlijker door de consument als eerste aanbieder in Europa de mogelijkheid te bieden de kaart online te beschrijven met echte handschriften. Aan het het online gebruiken van natuurgetrouwe handschriften ging een periode van intensieve samenwerking met startup Print Personal vooraf. Beide partijen constateerden onafhankelijk van elkaar de behoefte van de consument om kaarten nog meer te personaliseren met handgeschreven teksten.

De handschriften zijn nauwelijks te onderscheiden van echte schriften. Op Greetz wordt gewerkt met variatie in letters, regelhoogte en afstand. Er is een keuze uit ruim dertig schriften in de categorieën man-, vrouw- en kinderhandschriften.



Innovatie
Greetz printte en verstuurde vorig jaar ruim 4 miljoen online bestelde kaarten, al of niet in combinatie met knuffels, heliumballonnen of chocoladeharten. Voor dit jaar mikt het bedrijf op een omzetgroei van honderd procent. Begin dit jaar vertelde mede-oprichter Simen Schimmel aan Twinkle dat Greetz graag verder wil groeien. ‘Nederland moet nog attenter worden', zegt hij in het artikel dat in Twinkle-3-2011 verscheen. 'Dat kan ook goed. De online markt stelt echt nog niets voor. Er worden jaarlijks 400 miljoen kaarten verstuurd, dus de online bestelde kaarten vormen nog maar een fractie van het totaal.’ Om dat doel te realiseren, zet Greetz in op innovatie. Nu dus met handgeschreven kaarten, maar eerder al maakte de kaartverzender het mogelijk dat afzenders een persoonlijke boodschap kunnen inspreken. ‘We maken het dus nog persoonlijker. Het is de uitdaging om warme producten te verkopen via een koud kanaal, dat internet eigenlijk toch is.’

Zakelijke markt
Ook heeft Greetz plannen om de zakelijke markt te veroveren en wil het een rol van betekenis gaan spelen in de verkoop van geboortekaartjes. Bovendien zet Greetz dit jaar meer in op de verkoop van cadeaus. ‘We zijn daar vorig jaar mee begonnen. Het is bizar hoeveel bloemen, heliumballonnen en chocolade we nu al verkopen. Maar let wel: we zullen geen losse cadeaus gaan sturen waarbij de felicitatie is geprint op factuurpapier. Bij Greetz begint het altijd met een persoonlijke kaart.’