Twinkle | Digital Commerce

Zeeman: ‘Honderd weborders per dag voor Frank’

2017-11-11
180101
  • 1:37

Zeeman stuntte op 16 juli met de lancering van luxury brand Frank tijdens de Amsterdam Fashion Week. Op Frankfashion.nl is sindsdien een klein deel van de Zeeman-collectie te koop. Na de drukke begindagen is de site nu goed voor zo’n honderd orders per dag.

Dat zegt Jacques van der Bom, manager marketing & communicatie bij Zeeman, tegen Twinkle. Bij de lancering van Frank, compleet met modeshow in Amsterdam, wisten slechts zeven mensen dat de collectie afkomstig was van Zeeman. De textielketen genereerde enorm veel media-aandacht met de actie (zie Google News), die hieronder in video wordt uitgelegd.

Boven verwachting
Met de enorme pr lijkt de stunt van Zeeman zich al terug te hebben betaald. De webwinkel, die 3,95 euro aan verzendkosten rekent, draait echter ook boven verwachting. Volgens Van der Bom werden in de eerste paar dagen na de onthulling ‘enkele duizenden’ artikelen verkocht op Frankfashion.nl. ’Dan kun je wildenthousiast reageren, maar dat is niet representatief. Nu we al weer wat verder zijn in de tijd, mag je verwachten dat de verkoop zich wat meer stabiliseert. We zitten nu op een honderdtal bestellingen per dag, wat boven onze verwachting is. Enkele maten zijn al uitverkocht.’

Boxershorts en hipsters
Het is niet voor het eerst dat Zeeman stunt met tijdelijke online verkoop: de keten bracht in 2009 en 2010 respectievelijk gele boxershorts en dito hipsters aan de man via zijn website. Bestellers hoefden alleen de verzendkosten te betalen om het ondergoed in huis te halen.
 
‘Mooie testcase’
Van der Bom noemt de nog lopende actie met Frankfashion.nl, waarin meerdere artikelen worden aangeboden, ‘een mooie testcase om te ervaren wat allemaal bij een webwinkel komt kijken aan bijvoorbeeld klantenservice, betaalmethodes, retourstromen, en wensen van klanten. Maar een besluit of wij een webwinkel gaan openen of niet, vergt toch nog wat meer onderzoek.’