Twinkle | Digital Commerce

Ook Guesshorloges.nl uit de lucht na druk fabrikant

2017-05-27
592433
  • 1:48

Juwelier Ton Groenhuizen heeft de site Guesshorloges.nl uit de lucht gehaald op aandringen van de fabrikant. Net als onlangs bij een andere juwelier heeft Guess druk uitgeoefend op een dealer om een domeinnaam in te leveren. Groenhuizen is dat niet van plan.

Gister leek het er nog op dat Groenhuizen zwichtte onder de druk van Guess. Op Guesshorloges.nl (cache) was de volgende boodschap te lezen, met onder meer de zin: ‘Uiteraard betreuren wij deze beslissing om, na 6 jaar, met deze website te moeten stoppen'. Guess meende aanspraak te kunnen maken op domeinnamen met zijn merknaam erin:



Niet omver blazen
Vandaag komt Guesshorloges.nl uit op Groenhuizen-juwelier.nl, waarop geen horloges worden verkocht. Groenhuizen zegt tegen Twinkle dat hij zich niet omver laat blazen door een bureau dat het merk heeft ingeschakeld: ‘We zouden verkeerd zijn omgesprongen met logo’s en beeldmerken. Maar er werd ook gesteld dat we geen officiële dealer zijn en dat we de url moeten inleveren. Dat klopt allebei niet, weet ik inmiddels.'

Doorlinken
Groenhuizen laat weten dat hij Guesshorloges.nl op korte termijn wil laten uitkomen op een andere site, waar behalve horloges van Guess ook klokjes van andere merken worden verkocht. Volgens Sara Biersteker van ICTRecht mag Groenhuizen dat doen onder bepaalde voorwaarden: ‘Op zichzelf is het toegestaan de merknaam in de domeinnaam te noemen, mits er legitiem producten worden verkocht van de merkhouder. Daarbij maakt het overigens niet uit of de eigenaar van het domein officieel dealer is of niet.’

De juriste vervolgt: ‘Om merkinbreuk uit te sluiten zou Guesshorloges.nl in het vervolg moeten worden gelinkt naar de sectie van de nieuwe webwinkel waar alleen Guess-producten worden verkocht.’

Guesswinkel.nl
Vorige week werd BoumanOnline al gedwongen Guesswinkel.nl uit de lucht te halen, omdat de juwelier onvoldoende duidelijk maakte dat het een officiële wederverkoper is. Een vermelding in een voetnoot op de site of in de algemene voorwaarden volstaat niet: ‘Daarom gaan we onze dealernaam prominent vermelden op de homepage en wellicht ook bij het logo. “Bouman Juwelen Culemborg presenteert Guesswinkel.nl”, krijg je dan bijvoorbeeld’, zei shopexploitant Robbert Treffers vorige week tegen Twinkle.