Twinkle | Digital Commerce

DPS Group bouwt aan 'het nieuwe Groupon'

2017-11-08
737343
  • 2:47

Jumbo was een jaar geleden de eerste werkgever die zijn personeel toegang bood tot een webwinkelomgeving met korting op bekende merken. DPS Group wil nieuwe doelgroepen aanboren voor zijn gesloten koopjesplatform, om uiteindelijk iedereen binnen te laten.

Dat laat mede-initiatiefnemer en aandeelhouder Jan Lommers weten aan Twinkle. Hij steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en ziet de opening van fysieke personeelswinkels en een mondiale uitrol als mogelijkheden voor de toekomst.

Concept
DPS Group, het Brabantse bedrijf achter De Personeel Shop, biedt fabrikanten en leveranciers een manier op producten en diensten in een gesloten omgeving aan de man te brengen. Onder meer Philips, Toshiba en TomTom brengen aanbod in. Het klantpotentieel bestaat uit werknemers van bedrijven die hun personeel iets extra’s willen bieden. Jumbo gaf zijn werknemers een code om in te loggen op Jumboweb.nl, die geheel in de look and feel van de supermarktketen is gestoken. Het personeel vindt actuele aanbiedingen op het platform terug op een flyer bij hun salarisstrook.

Employer branding
Na Jumbo stapten onder meer schoenketen Shoeby, speelgoedverkoper Bart Smit en payrolling bedrijf Driessen in het concept voor employer branding. Werknemers van dit laatste bedrijf kunnen in de personeelshop met korting producten kopen van onder meer Tuinbazaar.nl en Jean Paul Gaultier, zoals onderstaand screenshot duidelijk maakt. Bestelde artikelen worden gratis thuis bezorgd.



Magento
Lommers vertelt dat DPS Group de komende periode wil gebruiken om zijn serviceplatform, dat draait op Magento, te verbeteren. ‘Daarom zijn we in zee gegaan met Indicia. De bedoeling is dat leveranciers meer controle krijgen over producten en prijzen. Vervolgens willen we dat heel het Nederlandse bedrijfsleven kennis maakt met onze mogelijkheden voor personeel.’

1 euro per maand per werknemer
Om dat laatste doel te bereiken heeft DPS Group de prijsstelling voor toegang tot het platform alvast versimpeld. Lommers: ‘Voorheen werkten we met drie pakketten die ieder een vaste prijs hadden. Nu hanteren we een overzichtelijker model: een werkgever betaalt 1 euro per maand per werknemer, that’s it.’

Studenten en verenigingen
Behalve personeel wil Lommers ook andere doelgroepen gaan aanboren met zijn concept, waarbij hij concreet denkt aan studenten en verenigingen als de ANWB. Als merken aan de aanbodzijde eenmaal gewend zijn aan de mogelijkheden, wil hij ook individuen toegang verlenen. Daarmee lijkt het e-commerce platform de richting op te gaan van besloten shoppingsites als Vente-privee.com en ShopVIP. Lommers: ‘Met als belangrijk verschil dat merken bij ons het heft veel meer in eigen hand houden.’

Serviceplatform
Maar zover is het nog niet. Volgens Lommers kost het tijd om merken ervan te overtuigen dat ze in de toekomst ook zonder middleman producten kunnen slijten aan consumenten. ‘Nu kunnen ze ons platform gebruiken om daar ervaring mee op te doen, zonder hun resellers al te zeer tegen de haren in te strijken. Dat voelt comfortabel. Maar er komt een punt dat ze zullen inzien dat ze niet veel meer nodig hebben dan het serviceplatform dat wij bieden.’

DPS Group visualiseert het verschil tussen het gemiddele retailconcept van nu en het retailconcept van de toekomst als volgt:



‘Het nieuwe Groupon’
Student Joris van Laerhoven, die zich intensief bezig houdt met De Personeel Shop, werd vanwege zijn inspanningen voor het platform genomineerd voor de Studenten Ondernemersprijs 2011. In antwoord op de vraag waarom hij recht heeft op de eindoverwinning schrijft hij: ‘Omdat De Personeel Shop een geheel unieke formule is, die het retaillandschap zal doen veranderen en omdat wij het nieuwe Groupon zijn.’