Twinkle | Digital Commerce

Zanox koopt M4N

2017-05-27
226232
  • 2:33

Zanox heeft 100 procent van de aandelen van M4N overgenomen. Op termijn zullen de affiliatnetwerken samen optrekken richting Nederlandse adverteerders en affiliates. ‘Eén bedrijf, één team, één netwerk’, vat M4N-oprichter Thomas Joosten het einddoel samen.

Hoeveel Zanox voor M4N heeft betaald is onbekend. ‘Daar wordt geen enkele mededeling over gedaan’, aldus Joosten tegen Twinkle.

Joosten krijgt samen met Roger Kenbeek, algemeen directeur van Zanox Benelux, de dagelijkse leiding over het nu grootste Nederlandse affiliatenetwerk. ‘We hebben nog niet bedacht wie welke portefeuille krijgt’, aldus Joosten. ‘In Berlijn (waar het hoofdkantoor van Zanox is gevestigd, red.) zit nog een drietal mensen dat met ons meedenkt over de integratie.’

Service levels
De samenvoeging van M4N en Zanox zorgt ervoor dat zowel adverteerders als affiliates straks meer te kiezen hebben: ‘Het netwerk wordt letterlijk groter, één plus één is drie’, vat Joosten samen. De grondlegger van M4N ziet veel mogelijkheden voor kruisbestuiving: ‘We kunnen betere service levels garanderen, omdat we gezamenlijk beschikken over meer capaciteit en resources. Onze productservice aan affiliates en adverteerders, op het gebied van SEO en datafeeds voor productintegratie bijvoorbeeld, zal een impuls krijgen. Daar kunnen we fast forward mee verder gaan.’

Internationaal
M4N, dat de afgelopen jaren harder groeide dan de Nederlandse markt, had de blik al enige tijd op het buitenland gericht: ‘Op deze manier kunnen we dat veel sneller en met minder risico realiseren’, zegt Joosten. ‘Op de schaal die we nu bereiken, is de uitrol van nieuwe dingen op de Nederlandse markt sneller terug te verdienen, waarna we er de grens mee over kunnen. Internationaal staat men al versteld van de kwaliteit in onze kleine markt. Die kan alleen maar hoger worden. Denk aan social media, aan datafeeds, aan mobiel.’

Integratietraject
De activiteiten van M4N en Zanox Benelux worden stapsgewijs in elkaar geschoven, zegt Joosten: ‘We willen eerst naar een situatie waarin affiliates en adverteerders van het ene netwerk makkelijk terecht kunnen bij het andere. We willen met één team gaan werken vanuit één centrale locatie. Uiteindelijk willen we ook met één label verder, maar we weten op dit moment nog niet wat daarvoor de beste strategie is.’

M4N: 17,9 miljoen omzet
Samen met zijn broer Klaas zette Thomas Joosten M4N in 1999 op. Vorig jaar boekte het netwerk een omzet van 17,9 miljoen euro. M4N, dat om het marktleiderschap streed met onder meer Daisycon en Tradedoubler, kwam eerder dit jaar naar voren als het op één na populairste netwerk onder affiliates volgens de Yonego Affiliate Enquête.

Zanox markleider
Zanox, onderdeel van Axel Springer en PubliGroupe, wordt met de overname van M4N in één klap leider op de Nederlandse affiliatemarkt. Die werd door Blauw Reseach becijferd op 119 miljoen euro in de Affiliate Markt Monitor. Zanox fuseerde een klein jaar geleden met Affiliate Window en Buy.at, waarmee het Europees marktleider werd op de complete markt voor performance based advertising.

Transparantie en kwaliteitsverbetering
Zanox en overnameprooi M4N zijn twee van de vier leden van het Platform Affiliate Netwerken (PAN). Thomas Joosten blijft aan als voorzitter van het platform, dat onlangs een ‘levende gedragscode’ publiceerde. ‘M4 en Zanox hebben allebei gehamerd op transparantie en kwaliteitsverbetering’, zegt Joosten. ‘Door onze samenwerking hopen we het niveau van onze branche verder omhoog te brengen.’