Twinkle | Digital Commerce

Ocado schrijft eerste zwarte cijfers in negen jaar

2017-11-08
314274
  • 1:39

De Britse websupermarkt Ocado heeft voor het eerst in zijn bestaan winst geboekt. In het halfjaar tot 15 mei jongsleden werd tweehonderdduizend pond aan pre-tax profit genoteerd, tegenover een verlies van 6,7 miljoen pond in dezelfde periode een jaar eerder.

Dat melden verschillende Britse bronnen. De eerste zwarte cijfers konden niet voorkomen dat de aandelenkoers van Ocado vandaag daalde, onder meer omdat beleggers vrezen voor capaciteitsproblemen bij de websuper.

Meer omzet
De omzet van pure player Ocado groeide opnieuw, van 230 miljoen pond (half november 2009 tot half mei 15 mei 2010) tot 277 miljoen pond in het afgelopen halfjaar. Niet minder dan 15 procent van de bestellingen kwam via mobiele apparaten binnen bij Ocado, dat alweer twee jaar geleden zijn eerste iPhone-applicatie lanceerde.

Maar het plafond voor Ocado komt in zicht, blijkens de woorden van CEO Tim Steiner: ‘Strong customer demand for the Ocado service has delivered profitable growth, limited only by our operational capacity.’

Tweede fulfilmentcentrum
Om geld op te halen voor een tweede fulfilmentcentrum ging Ocado vorig jaar de beurs op. Het bedrijf zag al snel vele tientallen miljoenen ponden verdampen, maar bouwt inmiddels wel aan zijn nieuwe fulfilmentcentrum in Dordon, niet ver van Birmingham. Het moet eind 2012 gereed zijn voor gebruik.
 
Deal met Carrefour
Behalve over de capaciteitsproblemen, zo meldt Sharecast.com, zijn beleggers ook bezorgd over Ocado’s afhankelijkheid van supermarktketen Waitrose, waarvan het veel producten betrekt. Vandaag maakte Ocade een deal bekend met Carrefour. Vanaf volgende maand gaat Ocado producten van de Franse supermarktgigant bezorgen in Groot-Brittannië, waardoor de relatieve afhankelijkheid van Waitrose in ieder geval iets afneemt.



Second best
Anders dan in ons land bezorgen alle Britste supermarktketens van enige omvang inmiddels boodschappen aan de deur. Uit onderzoek van de Kingston University of Londen bleek onlangs dat Britten de online bestelmogelijkheid vooral gebruiken als ze door omstandigheden niet naar de fysieke winkel kunnen, dus als uitwijkmogelijkheid. Meer daarover leest u hier.