Twinkle | Digital Commerce

Net-a-porter toont aankopen realtime op wereldkaart

2017-05-27
500282
  • 1:25

Net-a-Porter maakt vanaf vandaag op een wereldkaart inzichtelijk welke aankopen worden gedaan en vanuit welk land. Met de toepassing hoopt de webwinkel in luxe fashion meer beleving en inspiratie te bieden aan bezoekers, zoals Wehkamp.nl dat al langer doet.

Sinds april 2009 lokaliseert Wehkamp.nl kopers onder de naam Spot de shopper. Behalve als gimmick was de toepassing volgens het Zwolse thuiswinkelbedrijf bedoeld als infotainment in de aanloop naar de korting4daagse in het voorjaar van 2009. De 'koopkaart' is na die actie in de lucht gebleven, op Spotdeshopper.nl.



Sociaal netwerk
Voor Net-a-Porter is de realtime koopkaart het begin van een eigen sociaal netwerk, aldus het bedrijf dat met Fashion Fix al een ‘social hub’ in handen heeft.

Net als Wehkamp.nl laat Net-a-Porter niet zien wie een product precies heeft gekocht. Wel wordt op Net-a-porter.com/live, feitelijk een mashup van Google Maps, getoond wát er is besteld. Waar Wehkamp.nl de plaats van de koper noemt (Zegge), noemt Net-a-Porter het land waar die zich bevindt (Greece):



Kantoorschermen
Natalie Massenet, grondlegger van Net-a-Porter, zegt dat bezoekers in de kantoren van de pure player altijd al werden gedreven naar realtime koopschermen. Nu kan iedereen die info altijd en vanuit alle hoeken van de wereld tot zich nemen. ‘Dit is een enorme stap voorwaarts en we kunnen niet wachten te zien wat dit gaat opleveren', aldus e-commerce pionier Massenet.

Kopen en delen
Bezoekers van de koopkaart kunnen producten die voorbij komen direct in hun boodschappenmandje of wensenlijst zetten, of ‘liken’ op Facebook. Massenet denkt er een ‘powerful selling tool’ bij te hebben.