Metro heeft een eigen platform voor dagaanbiedingen opgezet: SaveMyDay. Producten en diensten in verschillende categorieën worden gedurende 24 uur tegen tenminste 50 procent korting aangeboden. Metro mailt nieuwsbriefabonnees dagelijks met deals in de buurt.
Met de lancering van Savemyday.nl volgt Metro NRC Handelsblad, dat eerder OneDayOnly en OneDayForHer als dagaanbiedingensites in de lucht bracht. Verschil is dat SaveMyDay minima voor belangstelling hanteert; pas als zich voldoende mensen hebben aangemeld voor een deal, gaat deze door en krijgt de webshopper een voucher. Wat dat betreft is SaveMyDay vooral een couponsite à la Groupon.
Deals in grote steden
Net als bij Groupon moeten leden van SaveMy Day – zij die dagaanbiedingen via de mail ontvangen – aangeven uit welke stad ze deals willen krijgen. Vanaf vandaag kunnen Nederlandse koopjesjagers deals selecteren uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht of het hele land:
Regionale edities
De deals zullen ook in de papieren krant worden gecommuniceerd, laat Metro-uitgever Silvio de Groot weten in een persbericht. Interessant is dat het dagblad voor Amsterdam, Rotterdam en de regio Haaglanden aparte edities uitbrengt, waarin de lokale deals een plek zouden kunnen krijgen.
SaveMyDay is overigens al langer live in Chili en Denemarken, waar Metro ook verschijnt.
Metroshop.nl
Webverkoop is niet nieuw voor Metro in Nederland. De krant opende in oktober een voor ieder toegankelijke webwinkel, aanvankelijk alleen met artikelen in de categorieën games & huis & tuin, daarna ook met onder meer boeken, dvd’s en lifestyle-producten. Metro houdt de exploitatie van de op Magento gebouwde webwinkel in eigen hand.
Op moment van schrijven kan alweer een paar dagen niet worden gekocht op Metroshop.nl. De krant is naar eigen zeggen ‘druk bezig onze webshop te vernieuwen om nog meer en leukere producten toe te voegen’.
Club Metro
Metro beschikte ook voor oktober 2010 al over een webshop, voor leden van Club Metro. Gespaarde punten bij (voornamelijk offline) retailers konden in die shop worden verzilverd. De voordeeltjes voor clubleden zijn verleden tijd. Metro schrijft: 'Alle lezers van Metro kunnen nu profiteren van kortingen en meedoen aan prijsvragen. Club Metro leden hebben hun inloggegevens niet meer nodig.'
Concept en doelgroep passen goed bij elkaar, dus slimme zet. Ook de site zelf ziet erg goed uit, layout heeft wel veel weg van Living Social. Maar zeker een toegevoegde waarde binnen dit segment.
Wat ik wel opvallend vind is dat de Telegraaf op het eerste gezicht vrij weinig doet met haar aandelen in Groupdeal. Groupdeal is nog niet in staat om volumes weg te zetten op het niveau van Groupon en Marktplaats.
Kan het dus zijn dat we straks 3 grote speler hebben? Marktplaats, Groupon en SaveMyDay?
Ik vind de onorginaliteit van het hele concept shocking! Dat mensen dit doen er was eerst groupon, en toen eendagsvlieg , groupdeal en weet ik hoeveel namaak sites. Ik denk dat succes komt door innovatie en niet copie en paste dat is een zeer luie manier van denken. En ik ben echt gewoon flabbergasted dat dit zomaar kan.
is leuk een site opzetten met aanbiedingen,maar dit werkt alleen als je ook werkelijk op deze site kunt komen.
ik dacht toen ik de metro las,als ik thuis ben maar even proberen.
is nu zondag avond heb geprobeert om deze site te openen.
tja dus niet.is dit soms een eendagsvlieg.
groeten koos.