Er gaat bijna geen week voorbij of ons land krijgt er een fashion portal bij. Meestal bieden ze een selectie uit het aanbod van populaire webwinkels en de mogelijkheid tot sociale interactie. Liz & Vic doet dat ook, maar is anders dan al die andere, beweert oprichtster Angela Heykoop.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Liz & Vic ging in april live in bèta. Vooralsnog kunnen fashionista’s alleen op uitnodiging kennismaken met de site, die na de zomer officieel wordt gelanceerd. Tot die tijd wil Angela Heykoop Lizandvic.com helemaal afmaken samen met haar team. Met een mooi en groter aanbod, een goede vindbaarheid en een sterkere mix tussen social en commerce. Heykoop kan er met vereende krachten aan werken, omdat ze een aantal investeerders vond. De anonieme geldschieters zien het concept van de onderneemster zitten, die op het idee kwam tijdens het lezen van fashionbladen. ‘Het zou leuk zijn als je producten die je daarin ziet online kunt kopen, dacht ik, ook als labels nog geen webshop hebben. Nog mooier wordt het als je producten van verschillende labels in één winkelmandje kunt stoppen en tegelijk kunt afrekenen. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.’
Warm bad
Heykoop noemt Liz & Vic een ‘full service affiliate’. Ze legt uit: ‘We hebben geen voorraden, zoals Asos en Wehkamp.nl, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Fashionchick en ShopStyle hebben we wel een winkelmandje. We sturen bezoekers niet weg, maar ze blijven in het warme bad van Liz & Vic. Ondertussen bieden we geselecteerde designers en merken de kans hun aanbod bij ons online te promoten en te verkopen, en een helpende hand bij de administratie en klantenservice. Ze krijgen toegang tot een beheeraccount, waarmee ze zelf het aanbod op onze site kunnen plaatsen en aanpassen.’
Derdenrekening
Heykoop maakt individuele afspraken - met grotere en kleinere webwinkeliers én dus met labels zonder eigen webshop - over de vergoeding die Liz & Vic ontvangt bij een verkoop (cps). Die houdt ze in op het bedrag dat ze maandelijks aan hen uitkeert. ‘Het geld dat klanten besteden op Lizandvic.com komt eerst op een derdenrekening te staan, die wordt beheerd door een stichting. Bij retouren krijgen klanten het geld van die rekening teruggestort.’
Sociaal netwerk
Behalve een one-stop shop biedt Lizandvic.com ook een sociaal netwerk voor fashionista’s. Ze kunnen een profiel aanmaken, tips uitwisselen, love lists maken en delen, reacties plaatsen en bepaalde labels actief volgen. ‘Interactie, inspiratie en tips, alles met de vrouw centraal’, vat Heykoop samen. En niet alleen de Nederlandse vrouw, want Liz & Vic heeft internationale aspiraties.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011.
Liz & Vic is niet meer. Nog geen jaar na de opening van het modeplatform is het bedrijf failliet gegaan, meldt Emerce vanochtend.