Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf schrapt afhaalkosten

2017-11-11
180101
  • 1:36

Wie online bestelt bij De Bijenkorf, kan zijn producten sinds vorige week gratis afhalen in een van de twaalf warenhuizen van de keten. Door het schrappen van de kosten voor pick-ups maken drie keer zoveel shoppers gebruik van de service.

Dat laat e-commerce manager Pieter Heij weten aan Twinkle. Hij noemt de gratis afhaaloptie ‘een kleine stap op weg in de transformatie naar een volledig multichannel bedrijf.’

'Operationele kosten'
Heij vertelde eind 2009, ruim voor De Bijenkorf zijn afhaaloptie lanceerde, al dat De Bijenkorf waarschijnlijk geld zou gaan vragen voor pick-ups: ‘Natuurlijk zou het mooi zijn als webshoppers hun bestelling straks kosteloos in de winkel kunnen ophalen. Maar omdat daar toch wat extra operationele kosten aan zitten, overwegen we een klein bedrag te rekenen.´

Afhalen populair
Tot vorige week rekende De Bijenkorf 2,95 per order voor zijn afhaaldienst in samenwerking met Kiala. Nu de toeslag is geschrapt kiest 15 procent van de webshoppers voor de optie een product in de winkel op te pikken, drie keer zoveel als daarvoor. Heij: ‘We verwachten een verdere groei naar 20 tot 25 procent de komende weken.’

Voordeel
Webshoppers zijn voortaan het goedkoopst (want: gratis) uit bij De Bijenkorf als ze hun bestelling komen oppikken. Voor een levering bij een Kiala-punt betalen ze 2,95, voor bezorging door PostNL 3,95 euro en voor bezorging door UPS 4,95 euro. Voordeel voor De Bijenkorf is dat veel van de afhalers iets extra’s kopen omdat ze toch in de winkel zijn. Hema communiceerde bijvoorbeeld al eens dat een kwart van de afhalers nog een extra aankoop doet.

300 procent groei
De Bijenkorf (her)opende zijn webwinkel ruim twee jaar geleden. Afgelopen jaar werd 300 procent meer webomzet geboekt dan in beginjaar 2009, gaf Heij eerder dit jaar te kennen. Debijenkorf.nl was dit jaar genomineerd voor de belangrijkste vakprijs bij de Thuiswinkel Awards, die naar Bol.com ging.