Webwinkeliers tonen productinformatie van verschillende leveranciers. Die gegevens worden vaak aangevuld met eigen informatie, bijvoorbeeld over prijzen. Promovendus Peter Sparreboom onderzoekt de verantwoordelijkheden rond en de kwaliteit van de geboden info.
Sparreboom roept webwinkeliers, maar ook alle Nederlandse gemeenten, op om deel te nemen aan een enquête over ‘The organization of information functions in service value chains’ en de implicaties daarvan op marketingprestaties.
Over de relevantie voor webwinkeliers zegt hij: ‘Voor de klant komt de geboden productinformatie bij de retailer vandaan, terwijl de informatie veel verschillende bronnen kan hebben. Wanneer die informatie dan van nogal uiteenlopende kwaliteit is, wordt de webwinkelier daarop aangekeken. Om dit goed te regelen kunnen organisaties er bijvoorbeeld voor kiezen om alle productinformatie zelf te schrijven, of afspraken te maken met de leveranciers over de vorm van aanlevering.’
Informatiearchitectuur
Sparreboom, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam probeert te achterhalen wat de beste plek is voor alle beslissingen die met de aangeboden informatie te maken hebben. ‘Wie kan bijvoorbeeld het beste de content maken en aanpassen, de leverancier of de retailer (of allebei)? Waar kan het best de informatiearchitectuur bepaald worden, wie kan het best de verantwoordelijkheid voor richtlijnen voor schrijfstijl en beeldmateriaal dragen en wie is verantwoordelijk voor de lay-out en andere aspecten van de presentatie?’
Sparreboom zal zijn bevindingen bundelen in een proefschrift, waarop hij hoopt te promoveren aan de Erasmus School of Economics. Twinkle zal over de resultaten publiceren.
Deelnemen?
Webwinkeliers kunnen deelnemen aan het onderzoek door contact op te nemen met Sparreboom. Dat kan via zijn website.
Prima initiatief. Ik denk dat er veel organisaties problemen hebben met het verkrijgen van correcte productinformatie. Via eComPro zijn we hier al geruime tijd mee bezig en hebben daar speciale tools voor ontwikkeld.Het zou mooi zijn als ook de waarde van de verschillende contentbronnen kunnen worden meegenomen in het onderzoek.
Ik mis de informatie die wordt gegeven door andere klanten. Tegenwoordig kijk ik vooral naar reviews en niet de info zoals die op de website staat,.