Begin dit jaar stonden 20.200 bedrijven ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in de categorie ‘postorder en internet’. Van de afstandverkopers die zich in 2009 inschreven, is een zesde deel inmiddels weer uit de lijst verdwenen.
Dat laat de Kamer van Koophandel (KvK) desgevraagd weten aan Twinkle. De KvK maakte afgelopen februari kenbaar dat er vorig jaar 6.600 nieuwkomers waren binnen ‘postorder en internet’, maar een totaal aantal verkopers op afstand noemde de instantie toen niet. Dat lag begin dit jaar op 20.200 bedrijven, meldt de KvK nu.
29 procent extra aanbieders
Begin 2010 telde de KvK nog maar 15.700 bedrijven in de genoemde categorie*. Het aantal aanbieders is dus in één jaar tijd met 29 procent gegroeid. Dat is aanzienlijk meer dan de groei van de online-consumentenbestedingen, die volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 11 procent bedroeg.
38 procent meer starters
Het aantal starters vorig jaar (6.600) lag liefst 38 procent hoger dan het jaar ervoor, toen 4.800 ondernemers begonnen met verkoop via postorder en/of internet. Van die 4.800 bedrijven stonden er begin dit jaar nog 4.200 geregistreerd bij de KvK. Een op de zes afstandverkopers hield het dus binnen twee jaar voor gezien.
Aantal afhakers valt mee
Volgens John Sloof, beleidsadviseur bij de Kamer van Koophandel, is het aantal ‘stoppers’ onder de afstandverkopers binnen twee jaar zeker niet hoger dan gemiddeld. Uit cijfers van de KvK blijkt verder dat van de 3.800 startende verkopers op afstand in 2008, er begin dit jaar nog 2.700 stonden ingeschreven (71 procent). Van de 3.200 starters in 2007 stonden er afgelopen januari nog 1.900 (59 procent) geregistreerd. ‘Ook dit wijkt niet erg af van wat we over de hele linie zien’, aldus Sloof.
* Het Handelsregister vermeldde in februari 2010 nog de namen van 21.359 bedrijven in postorder en internet (zie hier). Later dat jaar is de KvK (met terugwerkende kracht) gaan tellen volgens een nieuw systeem.
Maar wat zijn de voornaamste redenen dat mensen het bijltje er bij neer gooien binnen 2 jaar?
@NO ONO: goede vraag. Ik veronderstel dat veel van de webwinkeliers niet meer door kunnen of willen gaan omdat de webwinkel minder oplevert dan vooraf gedacht.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, voorspelde twee jaar geleden al een shake out: 'Je ziet in sommige sectoren dat de markt in no time overspoeld raakt. Zodra het tij dan tegenzit, verliezen de ondoordachte, te snel opgezette initiatieven de strijd en moeten de webwinkeliers de deuren sluiten. Dat is prettig voor consumenten, want solide, doordachte concepten bieden sowieso meer toegevoegde waarde.'
Volgens de Kamer van Koophandel is het aantal 'stoppers' onder de verkopers op afstand overigens niet groter dan dat in andere branches, zoals ook in het artikel staat.
Het is leuk om te zien dat het aantal webwinkels flink is toegenomen. Ook niet meer dan dat, het aantal zegt niet veel.
Van de talloze webwinkels in kleding, schoenen en accessoires zijn er maar een handvol onderscheidend en uniek.
Het wordt natuurlijk steeds moeilijker je plekje te bemachtigen.
Betreft de "stoppers", Ik denk dat veel mensen zich erop verkijken wat ervoor nodig is om een succesvolle webwinkel op te zetten en te gaan runnen.
Het is een continu voortdurend proces van beheer optimalisatie.
Zelf ben ik actief in de niche van productfotografie. Dagelijks adviseren we startende webwinkeliers hoe ze hun "etalage" het beste kunnen inrichten.
Hier merken we dat veel mensen parttime met een webwinkel bezig zijn. Ik ben erg nieuwsgierig wat de verhouding is van de 20 a 21 duizend webwinkels tussen fulltime en parttime.