Ikea zette precies een jaar geleden de eerste stappen met e-commerce in Nederland. Zakelijke klanten kunnen sinds mei 2010 online bestellen bij het Zweedse woonwarenhuis, dat geen informatie prijs geeft over het succes daarvan.
De zakelijke bestelmogelijkheid die Ikea hier in relatieve stilte introduceerde, betrof ‘een aanpassing aan het internationale basis service level van Ikea Business’, aldus woordvoerder Victor Meuwissen. ‘Waar bedrijven eerst moesten faxen of e-mailen met een vestiging in de buurt, is er vorig jaar een centraal systeem gekomen. Orders komen binnen in Groningen, waar medewerkers ze in het systeem zetten. De orders worden gepikt in distributiecentra.’
De woordvoerder wil helemaal niets kwijt over het aantal zakelijke orders dat Ikea via de site te verwerken krijgt: ‘Nee, dat doen we niet.’
Kopen op rekening
Op de Nederlandse site van Ikea Business zijn op moment van schrijven 3.893 verschillende stock-keeping units te koop, een fractie van het complete assortiment van het woonwarenhuis. Om te kunnen bestellen moeten bedrijven lid worden van het Ikea Business Netwerk en een klantnummer aanvragen, waarna op rekening kan worden gekocht.
Etagetoeslag
De kosten voor het afleveren, die afhangen van het gewicht van de bestelde producten, bedragen minimaal 49 euro. Voor bezorging boven de begane grond rekent Ikea minimaal een tientje aan ‘etagetoeslag’:
Meuwissen tekent aan dat Ikea staat voor zelfbediening: ‘Daar zijn de prijzen in de winkels ook op afgestemd.’
Consumentenverkoop
Op het congres What’s going on in Retailing zei Eva-Lotta Sjösted, directeur van Ikea Nederland, eind maart dat het woonwarenhuis geen concrete plannen heeft voor webverkoop aan Nederlandse consumenten. Meuwissen bevestigt: ‘Dat zit niet in de pijplijn.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ikea zwijgzaam over succes e-commerce in Nederland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.