Dealerdirect heeft een website geopend waarop elke dag een auto tegen flinke korting wordt aangeboden. Met 1daycar.com introduceert het bedrijf, dat zichzelf vergelijkt met Groupon, online flash sales voor auto’s. Deal van vandaag: een Chevrolet Sparq voor 6.990 euro.
De prijs ligt 1.505 euro lager dan normaal, communiceert 1daycar.nl. Bas Oude Luttikhuis, directeur van initiatiefnemer Dealerdirect, zei gister op Automotive-online.com dat hij 26 Sparqs heeft betrokken van een dealerholding. Welke dat is wil hij niet kwijt. De dealerholding blijft eigenaar van de auto’s tot een verkoop is gesloten en levert deze bij webkopers af.
Tot op heden zijn geen auto’s verkocht via 1daycar.nl, getuige de teller op de site:
Nerveus
Over de potentie van het nieuwe concept zei Oude Luttikhuis gister op Automotive-online.com: ‘We geven niet zoals Auto.nl een korting die je ook bij een dealer zou kunnen krijgen. We appelleren daarmee wel enigszins aan de hebberigheid van mensen. Maar we zijn best nerveus of het een succes wordt, dat is absoluut waar.’
DealerDirect gebruikt de eigen site Ikwilvanmijnautoaf.nl en partner Gaspedaal.nl om 1Daycar.nl onder de aandacht te brengen van mogelijke kopers.
Conflict met ANWB
DealerDirect, bemiddelaar in particuliere autoverkoop, was tot voor kort verwikkeld in een conflict met de ANWB. Oude Luttikhuis had zelf de AMWB Autoverkoopservice in de markt gezet, om de bond een hak te zetten. Na juridische stappen van de ANWB staakte de ondernemer de activiteiten onder de gelijkende naam.
Inmiddels staat de teller op 15. Zullen er echt al 11 verkocht zijn?
Om 17.00 uur wad de helft, 13 stuks, van het aanbod verkocht. Waar een normale autoshowroom om 18.00 uur zijn dueren sluit, daar gaat http://www.1daycar.nl nog even door. Ook de klantenservice van http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl is 7 dagen in de week van 09.00 tot 21.00 uur geopend.
Vandaag dus geen nieuwe auto te koop. Dus ze doen af en toe voor 1 dag een auto in de verkoop? Doet beetje afbreuk aan het dagaanbiedingen concept als je het mij vraagt.
@<cite></cite>Daniël In de prijsklasse 5,- tot 250 kun je ons inziens wel elke dag een aanbieding doen. Bij de prijsklasse van rond de 10.000 lijkt het ons een beetje te veel van het goede.
Daarnaast willen we ook echt voordeel bieden. Dus niet en korting die je met 5 minuten onderhandelen ook al bij de dealer op de hoek krijgt. En daar is niet zoveel aanbod van dat we elke dag een aanbieding kunnen doen. Voorlopig willen we 2 wekelijks of maandelijks een unieke 1daycar autoaanbieding doen.
Leuk concept en begrijpelijk dat jullie niet iedere dag een deal kunnen plaatsen. Daarnaast heb ik meer het idee dat Daniel zijn site wil "pluggen" en derhalve zoekende is.
@Daniel: Ik zie eigenlijk iedere dag op oa Groupon diverse deals staan die 2, 3, 4 of 5 dagen live staan. Doet dit ook afbreuk aan het concept?
@Bovenstaande reactie
Ik wil even toevoegen dat de eerste reactie niet van mij is. Dus ik niet twijfel wil trekken of er 11 auto's zijn verkocht, dat was iemand anders ;-)
Verder vind ik het ook een leuk concept. Wat mij echter opviel was dat dit niet duidelijk was en dat deze site als een "klassieke" dagaanbieder werd gepresenteerd. En toen ik op dag 2 ging kijken was er niets nieuws en dat vond ik jammer.
Met betrekking tot de vraag of ik vind dat Groupon en andere dagaanbieders afbreuk doen aan het dagaanbiedingen concept als zij aanbiedingen meerdere dagen aanbieden? Ja dat vind ik zeker, vooral als deal a op dag 1 in Rotterdam te kopen is voor "slechts" 24 uur en daarna op dag 2 in Den Haag voor opeens nog eens 24 uur etc. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje de consument voor de gek houden met de schijn van schaarste die in werkelijkheid wel mee valt. Vanuit marketing en praktische overwegingen begrijp ik het volledig, maar ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het leuker zou zijn als iedere stad een unieke en nieuwe deal had.