Klanten van Bol.com kunnen pakketten vanaf volgende week ophalen of retourneren bij de circa vijfhonderd Kiala-punten in Nederland. Met Bol.com als klant denkt Ronald Metselaar de afhaalpunten van Kiala beter op de kaart te zetten in ons land.
Vanaf 12 mei biedt Bol.com Nederlanse klanten voor het eerst de keus pakjes te laten bezorgen door TNT Post, of af te halen op een Kiala-punt in de buurt. In beide gevallen betalen ze, ongeacht het aantal bestelde producten, 1,95 euro per order. Kiala-punten bevinden zich verspreid over het land op locaties met veel bezoek en ruime openingstijden, zoals pompshops, supermarkten of kiosken.
Pilot in België
In België werken Bol.com en Kiala al langer samen. Sinds vorige zomer, toen Bol.com serieuzer ging inzetten op de Belgische markt, kunnen onze zuiderburen pakketten retourneren bij een van de circa zeshonderd Kiala-punten in het land. Afgelopen december kwam daar de optie om pakketten op te pikken bij. Metselaar, commercieel directeur van Kiala Nederland: ‘Bol.com heeft in België goede ervaringen opgedaan met Kiala, op logistiek gebied en op it-gebied. Zie het als een soort pilot.’
Populariteit afhalen
Metselaar verwacht dat de samenwerking tussen Bol.com en Kiala de populariteit van afhalen in Nederland verder zal bevorderen. ‘Waar Kiala in Frankrijk bijna 50 en in België ongeveer 30 procent van de pakketvolumes van klanten voor zijn rekening neemt, ligt dat percentage hier onder de 20 procent.’ Met andere woorden: Nederlandse webwinkeliers die de afhaaloptie bieden, sturen nog niet één op de vijf pakjes naar een Kiala-punt.
Promotie
Volgens Metselaar hangt het aandeel van afhalen sterk af van de promotie door participerende webwinkeliers: ‘Als je informatie over Kiala-punten wegstopt in je webshop heeft het weinig effect. Je ziet dus dat sommige webwinkels veel minder dan 20 procent via ons versturen, anderen doen aanzienlijk meer.’
Bol.com zal de afhaaloptie vanaf volgende week donderdag actief gaan promoten, weet Metselaar: ‘Op hun homepage, bij de checkout en in de andere kanalen die ze hebben voor klantcommunicatie.'
Naar zeshonderd locaties
In totaal verwerkte Kiala, dat eind 2009 Amazon als klant begroette, vorig jaar in totaal ruim 14 miljoen pakketten in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Dat aantal zal volgens Metselaar ver worden overtroffen dit jaar. In ons land wil Kiala op korte termijn groeien naar zeshonderd afhaallocaties. Metselaar: ‘De groei van onze pakketvolumes vereist dat ook.
Eindelijk niet meer eindeloos thuis hoeven wachten totdat de post is geweest! Gewoon 's avonds bij een Kiala-punt afhalen! Hopelijk een voorbeeld voor veel andere webshops!!!
Een conversieverhoger blijkt wel nu Bol het zo uitrolt :-)
En er zullen er ongetwijfeld meer volgen. Als er 1 schaap....
Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl
http://twitter.com/OMAlkmaar
Steeds meer onderzoeken geven aan dat de online koper wil kunnen kiezen uit afleveradres-opties en afleverservice-opties. Bol.com en klanten van Bol.com: Gefeliciteerd met deze stap vooruit. Het onderzoek naar de bezorgwensen van de online koper van december 2009 gaf aan dat 12% van de online kopers het gekochte product bij voorkeur op een afhaalpunt ophaalt (zie link). Veruit de meeste webshops bieden deze mogelijkheid nog niet. Door het verbeteren van de logistieke service liggen er nog mooie commerciele kansen !
http://www.deliverymatch.nl/wp-content/uploads/20100118-Esharp-Simtrec-presentatie-wensen-online-shoppers-v5.pdf