Twinkle | Digital Commerce

Asos investeert in betalen met iDeal

2017-05-27
180101
  • 1:59

Asos gaat iDeal implementeren als betaalmethode voor Nederlandse shoppers. De Britse webgigant in fashion wil nog dit jaar dedicated sites openen voor de Spaanse, Italiaanse en Australische markt. Dat vertelde head of international sales Matt Hiscock op de Affiliatedag.

Met een omzet van 325 miljoen Britse pond in het laatste boekjaar (rapport) is pure player Asos mondiaal een van de grotere kledingverkopers op internet. Er zijn slechts zes fashion sites die meer bezoek trekken. Steeds meer van de genoemde omzet wordt buiten de Britse thuismarkt geboekt, het laatste kwartaal al meer dan de helft:



Wereldleider
Het omzetaandeel buiten de UK zal de komende jaren alleen maar toenemen, afgaande op Asos’ ambitie uit te groeien tot 'the world’s number one fashion destination'. Een goed halfjaar geleden opende Asos dedicated websites in achtereenvolgens de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk.

Head of international sales Matt Hiscock kondigde vandaag de opening van nieuwe landensites in Spanje, Italië en Australië aan. Verder zei hij, zonder verder toelichting, dat China een belangrijke markt is waar Asos zich in de nabije toekomst op wil gaan storten.

IDeal
Maar ook in andere landen wordt getracht de lokale aantrekkingskracht van Asos te vergroten, zoals in Nederland met de implementatie van iDeal als betaalmethode. Nu al behoort Nederland volgens Hiscock tot de tien belangrijkste markten van Asos, dat in meer dan tweehonderd landen bezorgt. De omzet in ons land zal naar verwachting flink groeien als ook met het dominante iDeal kan worden betaald.

Payment roadmap
Omdat Asos ook in verschillende andere landen betaalmethoden wil toevoegen en dat keer op keer ingewikkelde processen zijn, kan het nog tot begin volgend jaar duren eer Nederlandse shoppers met de iDeal kunnen afrekenen. De toevoeging van de door Currence beheerde betaalwijze staat dus op zeker op de payment roadmap van Asos, maar heeft niet de hoogste prioriteit.

Affiliatemarketing
Affiliatemarketing is ook in Nederland een belangrijk middel om aan te sluiten bij lokale behoeftes, zei Hiscock op de Affiliatedag. Asos werkt daartoe samen met Zanox, dat programma’s in achttien verschillende landen optuigde voor de online retailer. Hiscock noemt onder andere het internationale bereik, de schaalbaarheid en de goede meettechnieken van Zanox als redenen om met het netwerk in zee te gaan. Zanox knoopte Asos in ons land onder meer aan social shopping platforms Shopwithyourfriends en Fashiolista, aldus Florent Coudyser van Zanox vandaag in Utrecht.