Twinkle | Digital Commerce

Amazon: meeste groei komt uit Noord-Amerika

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:47

Amazon heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 9,86 miljard dollar, 38 procent meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. De inkomsten uit Noord-Amerika groeiden harder dan die daarbuiten. De winst nam met 33 procent af, tot 201 miljoen dollar.

Amazon’s omzetgroei in het eerste kwartaal van dit jaar ligt iets lager dan die in Q1 2010. Vorig jaar communiceerde de online-retailer rond deze datum een omzetgroei van 46 procent vergeleken met dezelfde periode in 2009. De groei kwam afgelopen kwartaal wel hoger uit dan die in het laatste kwartaal van 2010, toen 36 procent kwartaalgroei (jaar over jaar) werd genoteerd.

Noord-Amerika versus andere windstreken
Amazon groeit vooral in de Verenigde Staten en Canada sterk. Van de bijna 10 miljard dollar omzet kwam 5,5 miljard dollar in januari, februari en maart uit die landen (plus 45 procent). De rest kwam uit andere windstreken (plus 31 procent). Amazon is behalve in de VS en Canada met dedicated websites actief in China, Japan, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië. Bekend is dat Amazon bouwt aan een platform dat de entree in nieuwe landen moet vergemakkelijken. Het bedrijf timmert ook door acquisities als die van shopping community BuyVIP internationaal aan de weg.

Lange termijn
De investeringen in internationale expansie, maar ook die in cloud computing services, online-video en digitaal lezen drukken de winst van Amazon. Weblog Mashable merkt op dat het bedrijf in een jaar tijd 45 procent extra personeel in dienst nam, tot inmiddels 37.900 mensen. Het nettoresultaat van Amazon kwam een derde lager uit dan begin vorig jaar. CEO Jezz Bezos zegt in het kwartaalbericht dan ook opgewonden te zijn over de kansen op de lange termijn.

Belang media neemt af
Het gat tussen media sales, waar de verkoop van boeken, cd’s en dvd’s onder valt en electronics and other general merchandise sales wordt steeds groter bij Amazon. De tweede categorie groeit aanmerkelijke sneller (plus 59 procent, tot 5,5 miljard dollar) dan de eerste (plus 15 procent, tot 4,0 miljard dollar).

Meer cijfers vindt u hier.