Databyte.nl is de eerste webwinkel die betalingen met TNT Posts CheckPay accepteert. De betaalmethode moet webwinkeliers garantie van betaling en webshoppper garantie van aflevering bieden. Betalen onder rembours blijft mogelijk, aldus Chris Leferink van TNT Post Pakketservice.
CheckPay werd twee jaar geleden op het Online Betaal Congres gepresenteerd onder de werknaam Veilig Betalen & Verzenden. Op het congres van vorig jaar werd een update gegeven en afgelopen woensdag vond de officiële presentatie plaats. Databyte heeft vandaag de primeur. Ogone is de launching payment servide provider (psp).
Tussenrekening
CheckPay koppelt betaling aan levering van producten. Wie kiest voor de betaalmethode, rekent af met iDeal. Het geld gaat niet naar de webwinkelier, maar komt op een tussenrekening te staan. De webwinkelier krijgt hier melding van, waarna hij de bestelling in behandeling kan nemen. De klant krijgt bij betaling een unieke aflevercode, die hij ook via sms en/of e-mail krijgt toegestuurd van TNT Post. Bij aflevering moet de code worden ingevoerd op de handcomputer van de pakketbezorger, waarna het geld van de tussenrekening naar de webwinkelier stroomt. Als levering binnen 30 dagen uitblijft, stort TNT Post het aankoopbedrag terug naar de klant.
Meerprijs
Door dit ‘boter bij de vis’ principe hoopt TNT Post weifelende internetgebruikers over de streep te trekken om (meer) te gaan bestellen op internet. Marketingmanager Leferink:: ‘Daar zijn wij als pakketbezorger natuurlijk bij gebaat.’ Over de kosten voor webwinkeliers zegt hij: ‘Voor CheckPay rekenen we een meerprijs, die afhangt van het contract dat we met de webwinkelier hebben en de manier waarop de shop CheckPay onder de aandacht brengt. Databyte rekent geen extra kosten aan klanten als ze met CheckPay betalen, maar anderen kunnen straks natuurlijk anders besluiten.’
Rembours
TNT Post noemt CheckPay een alternatief voor rembours. Volgens Leferink blijft het mogelijk voor webwinkeliers om klanten de gelegenheid te bieden contant te betalen. ‘Dat kan sowieso bij onze 2.400 TNT Postkantoren. TNT is voornemens om op termijn te stoppen met rembours aan de deur.'
Achteraf betalen
Een webwinkelier die rembours vervangt door CheckPay en verder geen methode voor achteraf betalen aanbiedt, voldoet niet aan de wet waarschuwde juriste Sara Biersteker op het weblog van Twinkle. Leferink zegt dat TNT Post van Thuiswinkel.org de toezegging heeft gekregen dat CheckPay wel als alternatief voor achteraf betaling geldt. Dat impliceert dat webwinkeliers die naast iDeal alleen CheckPay aanbieden, op dit punt voldoen aan de eisen voor de jaarlijkse certificering voor het Thuiswinkel Waarborg. Saillant detail is dat ICTRecht, waar Biersteker werkzaam is, die certificering voor Thuiswinkel.org uitvoert.
De komende periode zal TNT Post de ervaringen met Databyte inventariseren. Leferink verwacht over een maand of twee de knoop voor een verdere uitrol van de dienst door te kunnen hakken. TNT Post is in gesprek met andere psp’s die CheckPay zouden willen toevoegen aan hun menu. Voorlopig blijft iDeal de enige betaalwijze waar CheckPay op leunt: ‘Dat heeft te maken met de vertrouwdheid en de hoge acceptatiegraad’, aldus Leferink.
In het laatste nummer van Twinkle vindt u een uitgebreid artikel over drie aanbieders van achteraf betalen: AfterPay, Klarna en Buckaroo BetaalGarant. U kunt het artikel ook hier lezen.
Juh en dan gaat er wat mis met die handcomputers... codes komen niet door, shop geld kwijt en pakket kwijt ...
En als bezorger voor de deur staat, maar klant z'n code niet heeft, mail weg, geen sms, aflevering op ander adres...?
Nog een onzekerheid extra voor webshops, niet alleen de vraag of TNT wel bezorgd, maar ook of geld wel aankomt en niet onderweg ergens kwijtraakt... of had je dan maar voor een verzekerde betaling moeten kiezen?