Apothekerskoepel KNMP heeft in een zaak tegen De Thuisapotheek bakzeil gehaald bij de Reclame Code Commissie. De Thuisapotheek mag onder meer stellen dat het bedrijf 'als geen ander' ervaring heeft met chronisch zieken. Beroep staat nog open voor KNMP.
De apothekerskoepel vroeg de Reclame Code Commissie (RCC) zich onder meer uit te spreken over de volgende claim van De Thuisapotheek, dat landelijk medicijnen op herhaalrecept bezorgt: ‘Omdat wij alleen medicijnen verstrekken aan mensen met een chronische aandoening, kennen wij als geen ander de medicijnen die daarbij horen én we weten welke bijwerkingen er kunnen zijn.’
‘Gespecialiseerde deskundigheid’
Volgens de RCC mag De Thuisapotheek de claim leggen, omdat die ‘moet worden beschouwd als een mededeling betreffende de gespecialiseerde deskundigheid van De Thuisapotheek dankzij de ervaring die bestaat met medicijnen voor chronisch zieken, en zal de mededeling door de gemiddelde consument ook als zodanig worden opgevat.’
Gratis bezorging
Volgens de RCC mag De Thuisapotheek in advertenties ook stellen dat het medicijnen kosteloos bezorgt, omdat de medicijnbezorger ‘voldoende aannemelijk’ heeft gemaakt dat gratis bezorging op elk Nederlands adres aan ingeschreven patiënten plaatsvindt. De commissie toonde zich ongevoelig voor KNMP’s argument dat sprake is van misleiding, omdat bezorging is opgenomen in het apotheektarief en in die zin dus nooit apart in rekening wordt gebracht.
Aangetekend moet worden dat KNMP nog tot 31 maart beroep aan kan tekenen tegen de uitspraak, aldus de RCC desgevraagd.
Lastercampagne
KNMP en De Thuisapotheek zitten elkaar al langer in de weg. Vorige maand diende De Thuisapotheek een klacht in bij de NMa, omdat de apothekerskoepel een lastercampagne tegen het bedrijf zou voeren. KNMP zegt op zijn beurt regelmatig klachten te ontvangen over de acquisitiemethoden die De Thuisapotheek hanteert. Ook vragen de verzamelde apothekers zich af hoe De Thuisapotheek aan medische informatie van patiënten komt.
Op die laatste "vraag" van de apothekers zou ik wel willen reageren.
Wanneer de patiënt zich ingeschreven heeft bij De Thuisapotheek, wordt de huisarts hiervan op de hoogte gesteld. Hierbij wordt de huisarts niet gevraagd naar de medicatiegegevens van de patiënt.â?¨ Vervolgens wordt de patiënt gebeld om alle medicatie door te nemen en de levering hiervan af te stemmen. Dit is dus hoe wij aan de medicatiegegevens komen, van de patiënten zelf. De benodigde recepten worden vervolgens aangevraagd bij de arts (huisarts en/of specialist), die dan controleert of de medicatie doorgegeven door de patiënt correct is.
Helaas voor de traditionele apothekers zit er niet meer spannends aan.
@: Stefan Havik
Wat jij beweerd klopt niet. Ik ben in het verleden gebeld door de thuisapotheek en die deed zich voor alsof ik met mijn eigen apotheek aan het spreken was. ze wisten mij ook te vertellen over de medicatie die ik gebruik. Dit is informatie die ik nooit online met iemand heb gedeeld, of heb doorgeven in een enquete ik ben erg voorzichtig met de gegevens die ik deel. toch wist de thuisapotheek mijn gegevens te bemachtigen. Hoe kan dit? ik was er ingestonken en voor ik het wist zat ik bij de thuisapotheek terwijl ik dacht dat het mijn eigen apotheek was. ik voelde me goed opgelicht door de thuisapotheek en heb het zo snel mogelijk terug gedraaid toen ik er achter kwam. Ik heb recent de aflevering van Radar bekeken en wil iedereen aanraden deze uitzending te bekijken voor dat ze een keuze maken. Ik kan me niet voorstellen dat dan nog iemand gebruik maakt van de thuisapotheek. Het klinkt allemaal erg mooi maar in feite willen ze gewoon aan je verdienen, en als je dan een keer iets moeilijks nodig hebt moet je alsnog naar je oude apotheek terug als ik de aflevering van radar mag geloven.
Apothekerskoepel KNMP heeft ook in tweede instantie bakzeil gehaald bij de Reclame Code Commissie in zijn zaak tegen De Thuisapotheek. Uit het persbericht van het triomferende bedrijf: 'De KNMP, brancheorganisatie van apothekers, heeft op alle punten nul op het rekest gekregen. De Thuisapotheek mag zich specialist noemen in chronische medicatie, zo blijkt uit de uitspraak van het College van Beroep. De Thuisapotheek is bovendien gerechtigd te beweren als geen ander kennis te hebben van chronische aandoeningen. Ook mag het bedrijf benadrukken dat er bij alle patiënten gratis thuis wordt bezorgd.'
Meer bij MarketingTribune.