Om een mobiele variant van iDeal breed beschikbaar te maken, wil beheerder Currence de betaalwijze via mobiele browsers gaan aanbieden. Directeur Piet Mallekoote: ‘Een initiatief als dat van Rabobank is interessant, maar wij kiezen voor de collectieve weg.’
Dat zei Mallekoote gister na zijn presentatie op het Online Betaal Congres tegen Twinkle. De Currence-directeur reageert op een initiatief van Rabobank, dat eerder op de dag werd aangekondigd.
IDeal via Rabo-applicatie
Business development manager Gertjan Rösken vertelde dat Rabobank volgende maand een proef wil starten met mobiele iDeal-betalingen. Een testgroep van honderd gebruikers kan dan een iDeal-transactie doen via de iPhone-applicatie van Rabobank. Daarbij hebben ze geen random reader nodig; inloggen kan met de combinatie van rekeningnummer en pincode. Een aantal niet bij naam genoemde webwinkeliers zal participeren in de test.
Als de pilot succesvol is, wil de bank de mobiele betaaloptie dit jaar nog breed uitrollen onder zijn klanten. Andere banken zouden geïnteresseerd zijn in het pionierswerk van Rabobank, maar vooralsnog geen medewerking hebben toegezegd. Als dat zo blijft kunnen alleen klanten van Rabobank mobiel betalen met de iDeal-toepassing, bij webwinkeliers voor wie Rabobank de acquiring bank is.
Collectieve ontwikkeling
Currence werkt toe naar een mobiele variant van iDeal waar alle aangesloten banken mee uit de voeten kunnen. Mallekoote: ‘Eigenlijk willen we voorkomen dat er steeds nieuwe particuliere initiatieven ontstaan, hoe bruikbaar ze op zichzelf ook kunnen zijn. Merchants zijn daar ook niet zoveel mee geholpen. Wij staan een collectieve ontwikkeling voor.’
Om recht te doen aan deze ‘brede basis’ en een mobiel iDeal toch relatief snel te introduceren, wil Currence iDeal-betalingen via de browser gaan faciliteren. ‘De operating systems op telefoons zijn bovendien erg divers en onvoldoende stabiel’, voert Mallekoote een ander argument aan voor deze keuze. ‘Dat wil overigens niet zeggen dat we in een later stadium geen betaling via apps zouden kunnen faciliteren.’
Onderzoek naar veiligheid
Betalen met iDeal op een smartphone kan al, omdat het een webapplicatie is die dus ook op een mobiele browser kan worden gebruikt. ‘Maar dat is allemaal best complex’, aldus Mallekoote. Of er een speciale mobiele variant van iDeal komt is nog niet helemaal zeker. Op dit moment vindt er een onderzoek naar de veiligheidsaspecten plaats, aldus Mallekoote gister. Medio dit jaar wordt de knoop doorgehakt, waarna de ontwikkeling van iDeal mobiel kan beginnen.
Introductie in 2012
Volgens het schema moeten de eerste bij iDeal-aangesloten banken de betaalwijze 12 tot 18 maanden na nu implementeren. Mallekoote: ‘Het gaat erom dat klanten dan breed mobiel kunnen betalen met iDeal, dus dat de acceptatiekant is geregeld. Consumentenbanken kunnen één voor één volgen met de introductie.’
Authenticatie
Bij de introductie van mobiel iDeal, aangenomen dat het er komt, zullen mobiele shoppers betalingen moeten verifiëren zoals ze dat nu doen, dus met random reader. ‘Hoewel veel mensen gewoon thuis op de bank mobiel zullen bestellen is dit op de lange duur natuurlijk niet handig’, erkent Mallekoote. ‘Het is daarom denkbaar dat we voor betalingen onder de tien of twintig euro een minder zware authenticatie gaan vragen. Daarover zullen we in gesprek gaan met de sector, net als over het faciliteren van micropayments. De focus ligt op ontwikkeling in kleine stapjes.’
Kleine verbetering: de Rabo app oplossing werkt voor alle klanten van de Rabobank die de app 'Bankieren' gebruiken en ongeacht acquiring bank.
@Gertjan Rösken: dank voor de verbetering. Dit zou overigens direct een belangrijk bezwaar van Piet Mallekoote weg moeten nemen. Het gaat hem erom dat klanten van een bepaalde issuing bank bij alle acquiring banken kunnen afrekenen. Dat die consumentenbanken, zoals met het 'gewone iDeal', één voor één implementeren is volgens hem niet zo'n punt. Dat zal met het mobiele ideal dat Currence voorstaat ook gebeuren is Mallekootes verwachting immers.