Om consumenten te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webshops heeft ConsuWijzer de Online ShopScan ontwikkeld. Door een beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kan de consument zich tijdens het webwinkelen snel een oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop. Vervolgens kan hij zelf bepalen of hij tot een aankoop overgaat.
De komende vier weken voert ConsuWijzer campagne om consumenten te wijzen op hun rechten bij het kopen via internet. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: ‘Consumenten kiezen steeds meer voor het gemak van online shoppen. Meestal verloopt dat prima. Soms is de consument onzeker over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Deze shopscan biedt hem houvast om zich vooraf een oordeel te vormen.` De campagne is het initiatief van de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer.
De inhoud van de online shopscan is gebaseerd op de vragen en klachten die ConsuWijzer ontvangt over online aankopen. Dit zijn, behalve klachten over garantie:
1. product wordt niet geleverd maar is wel al betaald
2. klant wil binnen de bedenktijd van de koop afzien, maar de webshop weigert dit
3. product is binnen bedenktijd teruggestuurd, maar het geld wordt niet teruggestort
Shopscan voor internetondernemers
Om ondernemers te laten nagaan of hun website wel aan de regels voldoet hebben de Belastingdienst en de Consumentenautoriteit een eenvoudige test ontwikkeld.
Speerpunt
De Consumentenautoriteit heeft oneerlijke handelspraktijken online als een van de speerpunten op de Agenda staan voor 2011. Zij kan optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. Deze campagne past in het kader van ´Fraud Prevention Month´, een initiatief van het mondiale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten te attenderen op misleidende praktijken. De Consumentenautoriteit is momenteel voorzitter van dit netwerk.
Fraude met financiële producten
Tegelijkertijd met de campagne van ConsuWijzer attendeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de consument op de gevaren met de aankoop van financiële producten en diensten via internet. Op de website is een checklist te vinden waarmee consumenten kunnen bepalen of zij wel of niet met een betrouwbare aanbieder van doen hebben.
In principe een heel goed idee natuurlijk.
De test is wel heel eenvoudig en ik vraag me dan ook af of je hiermee een zekerheid hebt dat je tevreden klanten krijgt.
Ook ben ik erg benieuwd naar de vragen die de consument krijgt tijdens het online winkelen.
Is het niet lastig voor de consument wanneer je lekker gaat winkelen (online ) je ook nog vragen moet beantwoorden? Of is dit wanneer de consument dit zelf graag wil?
Worden de uitslagen van de consumentenvragen ook gepubliceerd?(ik neem aan van niet)
En nog een vraagje, is hier het keurmerk niet voor?
Als je een onbetrouwbare webshop hebt dat je ook geen keurmerk krijgt?
Natuurlijk vinden wij het heel erg belangrijk dat consumenten een goede behandeling krijgen, toch vragen wij ons af of dat hiermee zo ook werkelijk is.
Met vriendelijke groet
http://www.Mysterywebshopper.nl
Ik zie dat de vragen die de consument krijgt wel belangrijk zijn, maar of je door deze tips nu ziet of een webshop betrouwbaar is vraag ik me af.
Er zijn vast webshops die wel een keurmerk hebben maar niet of niet op tijd leveren of die niet zo goed met retouren omgaan als dat je dacht.
Ik vind dan ook dat wanneer er veel klachten binnenkomen over een bepaalde webshop dat deze goede controle krijgt en na waarschuwingen eigenlijk zou moeten sluiten(offline)
Ik had laatst een broek online gekocht en deze waren ze "kwijt" toen ik hem wilde retourneren..... de prijs was reëel, ze hebben een keurmerk en ook waren alle gegevens aanwezig, maar wel mijn broek kwijt.
http://www.mysterywebshopper.nl