Apothekerskoepel KNMP voert een actieve campagne tegen De Thuisapotheek en schermt daarmee de markt af. Dat stelt de online-medicijnverkoper. De Thuisapotheek is de vermeende hetze beu en heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Dat meldt Het Financieele Dagblad. Een woordvoerder van de KNMP, dat staat voor Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie, wijst de beschuldiging een lastercampagne te voeren van de hand. Tegen het FD zegt hij: 'De kwestie is dat wij dagelijks klachten krijgen van patiënten, apothekers en huisartsen over de wijze van acquireren door De Thuisapotheek.’ Het callcenter van de online-apotheek zou onder meer de indruk wekken dat de patiënt door zijn eigen lokale apotheker wordt gebeld.
Informatie over medicatie
Ook zou De Thuisapotheek over informatie beschikken over de medicatie van patiënten, aldus de KNMP. Hoe de webverkoper daaraan is gekomen, is volgens de zegsman van de koninklijke brancheorganisatie bij 'niemand' bekend. De woordvoerder van De Thuisapotheek, die landelijk medicijnen op herhaalrecept bezorgt, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. ‘Informatie over de medicatie krijgen wij van de huisarts van de patiënt. Dat gebeurt echter pas als de patiënt daar toestemming voor heeft gegeven.’
Kamervragen
Het optreden van De Thuisapotheek, die naar eigen zeggen 18.000 Nederlanders van medicatie voorziet, gaf al aanleiding tot kamervragen. Minister Schippers van Volksgezondheid gaf daarop eerder deze maand te kennen (officiële antwoord hier) dat zij geen problemen ziet, ook omdat de internetapotheek is opgenomen in het Register van gevestigde apothekers. ‘Zolang De Thuisapotheek zich aan de wettelijke regels en de normen van de beroepsgroep houdt, kan ik instemmen met deze wijze van communicatie en geneesmiddelenverstrekking’, aldus Schippers.
Bron: Het Financieele Dagblad, via Telecommerce
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuisapotheek.nl beklaagt zich over apothekerskoepel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.