Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: stijgende marktaandelen bij afnemende groei

2017-11-08
180101
  • 1:33

Bol.com heeft 2010 afgesloten met een omzet van 318 miljoen euro. De omzetgroei van 14 procent is voor het eerst lager dan die van de hele e-commerce sector. ‘Ons marktaandeel ontwikkelt zich in alle categorieën in positieve richting’, benadrukt directeur Daniel Ropers.

Met het volwassen worden van e-commerce lijken groeicijfers van 60 procent, waarmee Bol.com 2007 afsloot, verleden tijd. De afgelopen jaren groeide de nummer 3 uit de Twinkle100 nog wel harder dan het hele online-kanaal, waarover Blauw Research halfjaarlijks cijfers publiceert in de Thuiswinkel Markt Monitor.

Branchegroei
In 2008 boekte Bol.com een omzetgroei van 31 procent, tegenover 24 procent voor het hele online-kanaal. Een jaar later lag de groei met 24 procent ook hoger dan de e-commerce groei van 17 procent. Afgelopen jaar groeide de omzet van Bol.com met 14 procent. De groei (persbericht hier) blijft achter bij die van de totale online-consumentenbestedingen. Die zou, afgaande op uitspraken van Thuiswinkel-org directeur Wijnand jongen, boven de 25 procent zijn uitgekomen: van 6,38 miljard euro in 2009, tot meer dan 8 miljard euro in 2010.

Autonoom
Ropers wijst erop dat Bol.com in veel productcategorieën, waaronder de voor de pure player nieuwe categorieën elektronica en speelgoed, veel harder is gegroeid dan zijn online-concurrenten. ‘Ik ken bovendien geen andere Nederlandse webwinkelier die autonoom een omzetstijging van 40 miljoen heeft gerealiseerd vorig jaar’, zegt hij.

Bekendheid en kwaliteit
Liever nog laat Ropers het onderscheid tussen online- en offline vallen. ‘Dan zie je dat ons marktaandeel op alle terreinen groeit. We beschouwen onszelf niet als een concurrent van andere webwinkels, maar willen de beste van alle winkels zijn. Daartoe proberen we zowel aan onze bekendheid als aan onze kwaliteit te blijven werken.’

Bol.com maakte vandaag bekend dat het andere online-verkopers toelaat om producten te verkopen op zijn platform.