De Consumentenbond dwingt Tommy Teleshopping tot aanpassing van de ‘onredelijke’ algemene voorwaarden in zijn webwinkel. Tommy Teleshopping, dat bekend is van homeshopping programma’s op televisie, overschrijdt de regels op drie punten.
Consumenten die online een product kopen via automatische incasso en dat bij Tommy Teleshopping retourneren, krijgen pas na 30 dagen hun geld terug. De Consumentenbond, die daarover klachten ontving, wijst erop dat het geld zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 30 dagen moeten worden teruggestort.
Garantie
De tweede overtreding betreft de garantie. Daarvoor verwijst Tommy Teleshopping naar de fabrikant, terwijl het bedrijf zelf wettelijk verantwoordelijk is voor de garantie op producten die het levert. In een recente blog-posting daarover richt juriste Sara Biersteker van ICTRecht zich tot de webwinkelier: ‘Wil de klant niet naar de fabrikant, dan dient u echt zelf de wettelijke garantiebepalingen na te leven en over te gaan tot herstel óf vervanging. U bent namelijk te allen tijde het vaste aanspreekpunt van de consument in het geval van een defect.’
Niet leverbaar
Tommy Teleshopping ontbindt ten slotte met regelmaat eenzijdig overeenkomsten als blijkt dat een product niet leverbaar is. De algemene voorwaarden melden expliciet onder punt 4.1: 'Het kan voorkomen dat het product niet leverbaar blijkt, bijvoorbeeld omdat het product bij transport of opslag beschadigd is. TOMMY TELESHOPPING behoudt zich het recht voor om in dat geval uw bestelling te weigeren of zo nodig de koop te ontbinden. Wij zullen u hiervan op de hoogte stellen.'
Dit is strijd met de regels. Op zijn website legt de Consumentenbond uit: ‘De wet bepaalt dat een webwinkel een product moet leveren als er eenmaal een overeenkomst is gesloten. Is een product niet leverbaar, dan moet het bedrijf de schade die consumenten lijden, vergoeden. Bijvoorbeeld als consumenten het product ergens anders voor meer geld moeten kopen.’
Algemene voorwaarden
De wet beschermt consumenten tegen onredelijke algemene voorwaarden. De Consumentenbond spreekt bedrijven aan als ze van mening is dat de algemene voorwaarden niet deugen. In het uiterste geval kan de bond de rechter vragen om te bepalen of de algemene voorwaarden door de beugel kunnen.
UPDATE:
Als belangenbehartiger kan De Consumentenbond zelf geen sancties opleggen, legt woordvoerster Vanessa Rompelberg uit. Wel kan de bond toezichthouders als de Reclame Code Commissie of (in dit geval) de Consumentenautoriteit erop wijzen dat er veel klachten binnenkomen en dat bedrijven zich niet aan de regels houden. Deze toezichthouders hebben wél middelen om de overtreders te beboeten, zoals de Consumentenautoriteit onlangs liet zien bij sites voor secundary ticketing.
In dit geval heeft de Consumentenbond geen ultimatum aan Tommy Teleshopping gesteld, volgens Rompelberg. Duidelijk is wel dat de 'tik op de vingers' het bedrijf negatieve publiciteit oplevert. De Consumentenbond zal op zijn site melding maken van de verbeterslagen die Tommy Teleshopping eventueel zal maken.
Leuk, dat 'op de vingers' tikken...
Maar nu?
Als ze het binnen 2 weken niet aangepast hebben dan mogen ze niet meer adverteren? Of zijn bestellingen niet meer geldig.
Jammer dat de gevolgen nooit genoemd worden (of bekend zijn?)
@Maarten: daar zit wat in. Ik had de Consumentenbond al gebeld voor een reactie, maar kreeg daar geen gehoor. Ik kom er op terug.
Update toegevoegd (directe link), met reactie Consumentenbond.
Arjan,
Dank voor de terugkoppeling!
Goed om te lezen wat Consumentenbond doet / kan.
in dit geval kan (!) de consumentenbond de betreffende toezichthouders inlichten.
De 'tik op de vingers' is nu zeer vrijblijven en betreft alleen 'negatieve publiciteit'. Geen consequenties, geen straf. Gemiste kans.
Maarten
Onder de kop 'Tommy Teleshopping overstag' laat de Consumentenbond weten dat de thuiswinkelclub zijn leven zal beteren. Het bedrijf zal zijn algemene voorwwarden aanpassen. U vindt het artikel hier.
Na 47 dagen kreeg ik een gedeelte terug van mijn betaalde 89.85 euro
Na vele telefoontjes en steeds afgesnauwd te worden. Dat is Tommy Teleshopping, als ik het toch had geweten wat een lelijk bedrijf. Ik betaal de verzendkosten, de retourkosten, en dan houden ze nog 10 euro achter van het terug te betalen bedrag, waarom???? rente heb je al van me getrokken en nu nog wat extra geld achterhouden!!!!
Consumentenbond op de vingers tikken is niet voldoende, Radar of opgelicht is een optie
Iedereen kan zien hoe Tommy teleshoping met klanten omgaat zie http://www.klacht.nl/tommy-teleshopping/
Ik heb er iets besteld en betaald maar er komt gewoon geen respons van hun terug.
Heb eind september magic bullet besteld.
Kreeg na ong 4 weken brief dat product nog niet te leveren is en dat ik voor ongemak een geschenk krijg.
Daarna niets meer gehoord. Geld is ook nog niet afgeschreven.
Krijg regelmatig emails met kortingsaanbiedingen.
in sept bestelling gedaan ,okt gebeld waar deze bleef dat zou 17 okt zijn ,werd eind okt . Air bra paste niet 30 okt retour gestuurd 11, 18, 26 nov mail gestuurd en gebeld want op de mail reageert niemand. 18e beloofd geld te storten nu 30 nov nog steeds geen geld !! vandaag weer gebeld is onderweg zeggen ze. nu gezegd als het vandaag niet op mijn rek staat ik juridische stappen ga ondernemen .
Kan de consumenten bond hier missschien via tv aandacht aan besteden zodat er niet zoveel mensen gedupeerd raken.
Hallo, Ik heb een abdoer op tijd volgens voorwaarde geretourneerd via post Nl op 21 maart 2013. Bij het volgen bij trac en trace wordt beweerd dat 9 april dit door door TTS is ontvangen uit Depot, 18 dagen later!?
Nu 6 mei nog steeds na 2 mails geen enkele reactie ontvangen. En dus ook geen geld retour ontvangen. Ben ik verbaast? Nee deze bedrijven hebben geen enkele boodschap aan de verwachting van een klant dat een bedrijf dat zichzelf respecteerd zo niet met de ze materie omgaat.
Nooit zal ik meer ingaan op zulke leugenachtige praktijken en zal Radar en Kassa en de consumeneten bond en ieder die het wil horen informeren over deze laakbare praktijken.
Wat te doen wanneer je iets wilt bestellen en alleen ''n telefoon ter beschikking hebt. Wij wonen in Duitsland en kunnen geen 900 nummers in Nederland bereiken. Hoeveel Nederlanders wonen er inmiddels aan de Duitse kant van de grens? Hoe gaat Nederland daar mee om? Kunnen al deze mensen genegeerd blijven? Met vriendelijke groet,
Fam. Giling uit GrossRinge