Twinkle | Digital Commerce

Auto.nl start directe autoverkoop op internet

2017-11-08
588402

Marque Joosten is begonnen met de verkoop van nieuwe auto’s op Auto.nl. De voormalige Funda-directeur biedt met compagnon Marijn Pijnenborg twintig populaire modellen aan. Hij mikt op driehonderd verkopen in het eerste jaar.

Uiteindelijk wil Joosten ‘de best verkopende dealer van Nederland’ worden, zegt hij tegen Twinkle. Hij betrekt de auto’s volgens vaste afspraken van importeurs en dealers van 13 verschillende merken en biedt hen zo een extra afzetkanaal. ‘Het aanbod verzamelen ging vrij vlot. Het opbouwen van de database met alle informatie was een stuk lastiger. We zijn vorig jaar april begonnen met de bouw van de website.’

Configurator
Auto.nl, onderdeel van Motomedia, fotografeerde zelf de twintig auto’s vanuit alle hoeken en standen. Er werd een configurator gebouwd die voor alle modellen op dezelfde manier werkt. Aan de hand van die configurator kunnen potentiële kopers auto’s van opties voorzien. Zo zijn ze goed met elkaar te vergelijken. Een licentieovereenkomst met Sanoma zorgt ervoor dat Auto.nl kan beschikken over de content van Autoweek, zoals expert reviews en testritten op video.

Aanbetaling
Bezoekers van Auto.nl kunnen de verschillende modellen onder meer rangschikken op prijs, mogelijke opties en beschikbaarheid. Bij wijze van gimmick is de optie meegenomen op een auto te  zoeken op basis van een favoriete kleur. Wie een auto wil hebben dient een aanbetaling van 250 euro te doen via iDeal of creditcard. Het restant dient later te worden voldaan, via overschrijving of iDeal. Joosten: ‘Dat kan ook hier bij ons aflevercentrum in Breukelen.’ Tegen 15 procent annuleringskosten - de Bovag-norm - kan de webshopper tot de levering nog van zijn aankoop afzien. Omdat het om op maat gemaakte producten gaat, is Auto.nl volgens Joosten niet gehouden retouren te accepteren volgens de Wet koop op afstand.

'Echte e-commerce partij'
Joosten, die al leaseauto's veilde op Auto.nl, stelt de eerste Nederlandse partij te zijn die auto’s direct verkoopt op internet. ‘Bij Nieuweautokopen.nl, waar ik met veel respect naar kijk, ga je een heel offertetraject in. Daar komt papier bij kijken. Wij zijn echt een e-commerce partij.’

Nieuweautokopen.nl verkocht in 2010 ongeveer zevenhonderd auto's, liet directeur Paul de Vries weten aan Twinkle. Het bedrijf opende eind vorig jaar een aflevercentrum in Almere.

Nergens goedkoper
Nieuwkomer Auto.nl biedt de garantie dat de auto’s die het verkoopt nergens goedkoper worden aangeboden, afgezien van variabele kortingen die garages aan klanten verstrekken. De lage prijzen zijn mogelijk doordat het bedrijf geen showroom en geen autoverkopers heeft. Joosten, die geen bijproducten als financieringen en verzekeringen aanbiedt, zegt verder genoegen te nemen met ‘een beetje minder winst’.

Crisis
Volgens de voormalige Funda-directeur is het de autobranche lange tijd zo goed gegaan dat investeringen in nieuwe kanalen overbodig leken: ‘Auto’s werden gekocht, niet verkocht. Maar de crisis heeft daar wel verandering in gebracht.’ Joosten zegt de ‘filosofische ambitie’ te hebben om transparantie te brengen in de branche. ‘En daarbij: het huidige systeem kan gewoon niet meer. De marges op de goed verkopende kleinere modellen zijn zo laag dat het niet loont om die auto’s voor proefritten beschikbaar te houden.’

Joosten vervolgt: ‘Ik voorzie, en dat is al een beetje aan de gang, een model met experience centers, waar je een proefrit kunt maken, maar waar verkoop geen rol speelt. Dat gebeurt online. Het onderhoud gebeurt in onderhoudscentra. Ik zie trouwens niet in waarom nieuwe auto’s niet in pop-up stores in de PC Hooftstraat zouden kunnen worden getoond, bij wijze van marketing.’

Gemiddelde orderwaarde
Met twintig van de best verkopende Nederlandse auto’s zegt Joosten 80 procent van de markt te dekken. Hij mikt vooral op vrouwen tussen de 35 en 50 jaar en verwacht een gemiddelde orderwaarde van 12.000 euro. Binnen vijf jaar denkt hij twee-tot drieduizend auto’s per jaar te kunnen slijten via Auto.nl, via zo’n driehonderd dit jaar en duizend volgend jaar.’ Met Auto.nl heb ik een goede naam in handen voor SEO. En wat SEA betreft: ik heb een duidelijke funnel en heb minder conversies nodig dan anderen. Ik kan, met andere woorden, de rest overbieden. Verder wil ik veel met retargeting gaan doen.’

Video
Hieronder vindt u een introductievideo van Auto.nl: