De positieve voorspellingen die experts en online-retailers deden over de groei van mobile commerce in 2010 zijn uitgekomen. Die conclusie trekt het Amerikaanse vakblad Internet Retailer op basis van mobiele bezoekcijfers van comScore.
In totaal blijkt ruim 5 procent van de volwassen Amerikaanse telefoonbezitters minimaal één keer per maand een mobiele website of applicatie van een retailer te bezoeken. M-commerce sites trekken ruim twee keer zoveel bezoekers als shopping apps.
Bezoek in cijfers
ComScore nam het mobiele winkelgedrag in september, oktober en november onder de loep. Het onderzoeksbureau becijferde dat 7,3 miljoen Amerikanen één tot drie keer per maand een bezoek brengen aan een mobiele site of applicatie van een retailer. Dat is 3,1 procent van de 234 miljoen Amerikaanse telefoongebruikers boven de 13 jaar.
3,9 miljoen landgenoten (1,6 procent van de volwassen mobiele bevolking) brengen zeker wekelijks een bezoek aan m-commerce sites of apps volgens comScore. Nog eens 2,1 miljoen Amerikanen, bijna 1 procent van de volwassen mobiele bevolking, zou er zelfs bijna dagelijks te vinden zijn.
Mobiele sites versus apps
Volgens comScore brachten in de genoemde drie maanden in totaal 8,6 miljoen telefoonbezitters een bezoek aan een mobiele website, waar bijna 4 miljoen bellers (ook) een mobiele shopping app betraden.
Het voorgaande vindt u hieronder verzameld in een tabel:
Top10
ComScore publiceerde ook een top10 van Amerikaanse retailers die in september, oktober en november de meeste unieke mobiele shoppers (site + app) over de vloer kregen. Te zien is dat Amazon in die periode bezoek kreeg van 11 procent van de Amerikaanse smartphone-bezitters.
'M-commerce sies trekken ruim twee keer zoveel bezoekers als shopping apps.'
Zeker waar, echter goed om bij te vermelden dat conversie vanuit Apps vaak hoger ligt dan vanuit m-sites (kijk bijv. naar eBay en Amazon)